måndag 1 november 2010

Vem har flest ledaregenskaper - du eller din hund?

.
En sanning som det i många hundkretsar inte talas om och inte alls anses Politiskt Korrekt (som så mycket i Sverige) är att många hundproblem beror på att ägaren inte skickar tillräckligt många högstatussignaler till hunden, inte tillräckligt mycket signalerar mental och fysisk styrka.

/Förbättrad text 3 nov/

Här nedan räknar jag upp några egenskaper som kännetecknar en bra/stark ledare ur ett etologiskt perspektiv, ur "naturens perspektiv". Vem har mest av nedanstående egenskaper - du eller hunden?

* Vem är fysiskt starkast? Det är visserligen sant att mentala egenskaper är viktigare än fysiska, men om din hund drar iväg med dig när du går ut och går med den så är det ett klart minuspoäng till dig. I naturen är fysisk styrka (och god hälsa i allmänhet) en statushöjande egenskap därför att en stark individ kan fälla större byten och försvara flocken bättre.

* Vem är störst / väger mest? Om din tonårsdotter ska sköta om hunden mest så ska den vara liten. För att vara lätthanterlig bör en hund inte väga mer än hälften av sin ägares vikt, om ens det.

* Vem har  högst energinivå - störst lust att röra på sig?  Hög energinivå signalerar ofta god hälsa (om det inte handlar om stress). Man har råd att "slösa" med sin energi.  Cesar Millan råder alltid att man köper en hund som har max samma eller helst lägre energinivå än man själv. Så bestäm dig för var du ligger på skalan mellan elitidrottare och total soffpotatis.  Här kan man dock "fuska", tycker jag. Ett sätt är att börja cykla med hunden - med eller utan koppel. (Det krävs förstås en inlärningsperiod för att minska risken för olyckor.) Då får hunden tillfälle att sträcka ut och njuta av att få utlopp för sin energi - tillsammans med dig!  Ett annat sätt är att rasta hunden på ett öppet fält i en lång lina (minst 15 meter, det finns linor även på 30 meter!) och så vänder du dig hela tiden bort från hunden, så fort den springer förbi. Då rusar den mot dig minst halva tiden. Båda sätten gör att du blir en del av det positiva att få röra på sig ordentligt, fast du själv inte har lika bra ork.
En tröst om du har köpt en ras med för hög energinivå är att hunden åldras fortare än du, så om fem år kanske du är piggare än din hund.

* Vem har kontrollen över värdefulla resurser i hundens liv? Om du inte kan ta ifrån hunden sin matskål eller sitt ben utan att riskera att bli biten så är det mycket tveksamt om hunden ser dig som sin ledare. Att försöka skaffa sig bestämmanderätt/äganderätt till resurser är ett viktigt sätt att hävda sig på i hundens värld. Se alltid till att din hund t ex kan vänta fast du sätter ner matskålen och till och med går en bit därifrån, innan du säger "varsågod".

* Vem har lägst stress / bäst stresskontroll? Ledarens mentala egenskaper är mycket viktiga. Du ska vara vänlig, lugn, trygg i dig själv, kunna vara bestämd vid behov, envis, målinriktad, koncentrerad. Du ska ha en långsiktig plan och inte bli upprörd över tillfälliga bakslag i träningen. Du ska ha ett jämnt humör, vara svårstressad, sällan tappa humöret. Och när du korrigerar din hund när den gör fel så ska du snabbt kunna växla tillbaka till lugn eller glädje när den gör rätt. Du tränar dig att ha kontroll över dina känslor, åtminstone så gott det går.

* Vem har störst lust att ta nya initiativ, dvs "hitta på saker"? Om du gillar den gamla vanliga vardagslunken och sällan hittar på något skoj av egen kraft, då kommer din hund göra det i stället, tills den efter några år blir initiativlös och börjar sova bort sitt liv... En del hundar har "av- och på-knapp", t ex jakthundar eller spetshundar, som är gjorda för att jobba ett tag och sedan ligga stilla och "samla krafter" tills nästa arbetspass. Andra hundar, som många dvärghundar, trippar runt sina ägarens fötter hela dagen, alltid redo för nya påhitt, och kan bli ganska enerverande för den initiativlöse ägaren.  För att vinna poäng här, så måste du ta dig samman och hitta på saker - inte när hunden pockar på det utan när hunden väntar på dig. Belöna inte just när hunden pockar, men se ändå till att något nytt händer varje dag. Det kan vara att din hund får leta efter en ny sak i skogen - vad som helst som tillhör dig och som bär din lukt. Eller ni kan gå en ny väg på promenaden. Du kan t ex ta bussen, tunnelbanan eller pendeltåget (för dig som bor i tätort/stad) och sedan gå tillbaka, då ökar möjligheterna att finna nya vägar. Och du ska ständigt träna din hund i nya saker. När den har lärt sig t ex en cirkuskonst, så väljer du en ny att börja träna på.

* Vem är envisast? Vem är mest viljestark?  Detta kanske är den viktigaste egenskapen av alla för att hunden ska se dig som en ledare, dvs någon att följa och lyssna till.  En ovan hundägare kan tycka att det känns genant att envisas. Vi är tränade att kompromissa och inte hävda vår vilja så starkt, särskilt kvinnor. Vi ler och ger upp. Om vi tränar t ex "sitt kvar" och hunden går upp hela tiden, så ger många upp efter några försök och säger "Han vill inte i dag. Vi bryter och försöker igen en annan dag". Men den inställningen gör inte hunden duktigare. Du bör genomdriva det du föresatte dig. Men sätt målet så lågt att hunden faktiskt hinner göra framsteg under en kort träningsstund på kanske tio minuter.  Försök inte få hunden att stanna kvar på tio meters håll om den reser sig varje gång du går mer än fem meter från den. Gå ifrån den bara tre meter ett par gånger, så att hunden lyckas och du kan belöna den. Sedan kan ni gå hem nöjda båda två.
Jag tycker att man ska se alla situationer i vardagen som en chans till träning och varje gång försöka få hunden att lyckas - just där och då. Alltså: Ge dig inte och tänk "det går kanske bättre i morgon".

* Vem är mest målinriktad? Mest resultatinriktad?  Du ska alltid se framför dig hur du vill att hunden ska uppföra sig "i framtiden" och forma hunden mot det målet. Du ska hela tiden försöka förbättra både ditt eget uppförande och hundens uppförande. Och vid varje träningstillfälle som dyker upp så ska du kunna hitta på ett lämpligt delmål, precis lagom svårt för att hunden ändå ska klara målet efter högst några få försök. Som i exemplet ovan med "stanna kvar"-övningen.

* Vem av er är tydligast?  Du visar hunden tydligt när den kommer närmare ditt idealmål genom att berömma och belöna, och du visar också tydligt när din hund beter sig sämre än den brukar göra, enligt din måttstock. Om det behövs så markerar du ogillande, men i så fall bara just när hunden beter sig illa. Det kan t ex handla om att du uttalar ett skarpt "App!" och tar ett steg emot hunden, som då hejdar sig. Och lika snabbt skiftar du då tillbaka till att berömma hunden med värme när den gör rätt.  Dessutom ska du ha tydliga kommandon. Du behöver göra en kommandoord-lista och följa den för att kunna kommunicera tydligt med hunden, åtminstone om du vill använda din röst och ditt språk, och det vill ju vi människor! Det är faktiskt viktigt för ledarskapet, tycker jag, att inte säga "Kom" ena gången och "Hit" den andra. Eller "Sitt" ena gången och "Sätt dig" den andra.

* Vem av er förstår "träningsspelet" bäst?  Du ska ha god förmåga att iaktta både hur din hund beter sig och (svårare) hur du själv beter dig. Du bör vara hyfsat intelligent - dvs snabbt lära dig att förstå "träningsspelet", som ofta handlar om "orsak och verkan" - att påverka och få ett resultat. Hundar lär sig som bekant genom konsekvenserna av sina handlingar. Du behöver lära dig att samspela med din omgivning - dvs hunden - och snabbt ge rätt svar på det som hunden gör. Du behöver förstå att orsaken till att din hund gör som den gör, är för att det lönar sig för hunden. Annars kommer du bli överlistad av din hund. Din hund kommer se till att den tjänar på att göra som den själv vill, utan att du riktigt fattade vad som hände. På så sätt är det faktiskt möjligt att vara dummare än sin hund, tyvärr... Du ska vara så intelligent att du förstår grunderna i t ex operant inlärning (läran om hur beteenden påverkas genom "förstärkning" och "straff"), men inte vara sådan "bokmal" att du har tappat din "intuition". Man kan inte lära sig hundträning bara genom att läsa hundböcker. Du ska vara både teoretiker och praktiker. Och du ska vara självkritisk och sträva efter att bli bättre som tränare och lärare.
Slutligen kan jag som tröst säga att förmågan att träna hundar, den går att träna upp, och jag är övertygad om att du blir intelligentare på kuppen. Hundträning stimulerar förmågor som vi sällan har fått träna upp och använda i det vanliga arbetslivet, men som vi senare har stor nytta av i livet, eftersom människor till åtminstone en viss del fungerar likadant som hundar...

Det här ämnet är väldigt stort. Jag har bara berört lite på ytan. Men kom ihåg att din hund iakttar dig och bedömer din kapacitet (framför allt din mentala kapacitet), och vad hunden kommer fram till styr till stor del i vilken grad den lyssnar på dig eller inte.
.

Inga kommentarer: