torsdag 1 november 2012

Entrecoten låg kvar!!

.
Tyvärr är Asta ganska bra på att stjäla mat från köksbänken. Hon hoppar ledigt upp och har till och med lärt sig att öppna en av skåpluckorna. I dag kom jag hem - och fann entrecoten som jag hade stekt i pannan liggande kvar, orörd!! Gud, vad duktig hon måste ha varit!! Eller...?

Så här såg det ut när jag kom in i köket:


Och dessutom var kattmaten orörd - det är främst den som hon har lärt sig att ta, för den står ju alltid framme om inte katten har ätit upp.

Jag hade varit borta i en halvtimme åtminstone, och handlat godis (se nästa inlägg).

Hur hade hon blivit så duktig plötsligt? Jag började tänka efter.

Dels hade jag tagit henne på bar gärning dagen före. Jag hade gått ut - och så genast gått fram till köksfönstret utifrån - och se där var den lilla rackarn redan uppe på köksbänken!! Det hade bara tagit henne några sekunder! "När matte är borta så dansar Asta på bordet..." Jag bankade på fönstret och skrek, så hon hoppade ner. Sedan rusade jag in och tog ett rejält tag i henne och fyade henne. Inte perfekt tajming, men jag är övertygad om att hon visste vad jag syftade på.

Var det det som hade gett ett så bra resultat...?

Men jag hade också sett på Cesar Millan nyligen, där han hade sagt "I Mexico är hundarna väldigt bra på att vänta" och så hade han visat en övning som jag visserligen redan kan, där man lägger ut godis framför hunden och så ska den vänta... kanske medan man är någon annanstans... ända tills man går fram och plockar upp godiset och ger hunden. Alltså inte säger Varsågod från avstånd.  Detta hade jag blivit inspirerad att träna flera gånger de senaste två dagarna ungefär.

Var det det som hade gett ett så bra resultat...? Är alternativet till att stjäla att lära sig att alltid vänta på att ägaren ger från handen...?

Sedan såg jag något annat på golvet.



Det är, som ni nog ser, ett stänkskydd. Och det låg på stekpannan när jag gick hemifrån.

Nu förstod jag vad som hade hänt! Asta hade känt lukten av köttet, hoppat upp mot stekpannan, rivit ner stänkskyddet och blivit så rädd att hon inte vågade göra ett nytt försök!

Jag har faktiskt övervägt att göra en fälla där hon skulle dra ner ett durkslag fullt med tomma drickaburkar, men det hade inte blivit av.

I och för sig - ska man korrigera/bestraffa sin hund så är det så här man ska göra. Obehaget ska komma exakt när hunden gör fel, obehaget ska verkligen kopplas till felet, ska inte kunna kopplas till ägaren (då naggas relationen i kanten) och det ska vara lagom starkt.

Men det beror på olika omständigheter hur lång varaktighet ett sådant här straff har. Det typiska är att effekten av ett straff, om hunden förstår varför den får det, bara varar en kort tid - från 5 minuter till en dag eller en vecka... Men snart är hunden igång igen. Om jag fortsätter att ha kött framme och Asta är hungrig, då kommer hon att pröva igen, och upptäcka att det inte är så farligt om ett stänkskydd åker ner... Så jag måste skärpa mig och helt enkelt inte lämna mat framme. Och så kanske, i den mån jag hinner och orkar, träna henne att låta kattmaten vara fast jag är ute i 3 minuter, 5 minuter, 10 minuter...
Och om hon lyckas med det så kanske jag borde belöna med något annat i stället?? Här är jag osäker...

Om någon har en lyckad och bra lösning på mat-stjälande så får ni gärna skriva!
.

Inga kommentarer: