torsdag 4 juli 2013

Ge inte hunden fri tillgång till sin mat

.
Jag har skrivit om det förut i bloggen, men gör det en gång till:  Låt inte hundens mat stå framme! Ofta görs det för att få hunden att äta bättre, men det brukar bli tvärtom. Hundens aptit minskar. Jag ser också en koppling mellan problembeteende /attitydproblem och att hunden får äta när den vill.
För mig har det alltid varit självklart att man ger hunden mat två gånger om dagen (tre eller fyra om man har en valp). Hunden äter sin mat och allt är frid och fröjd. Hundboksförfattare har nog sett det som lika självklart. Det står kanske inte i hundböckerna att man inte ska låta maten stå framme. Men nu verkar det plötsligt ha blivit en trend bland nya hundägare att göra så. Det verkar snällt att låta hunden kunna äta när den vill. Men jag ser bara problem med detta.

Många har berättat för mig i år att deras hund äter dåligt. Kanske bara äter sent på kvällen. Och nästan alltid står hundens mat framme. Det är en riktig aptitdödare! Hunden behöver få känna sig lite mer som ett rovdjur och kasta sig över maten när tillfälle ges, dvs när de har hittat ett dött kadaver eller slagit ett byte.

Förfarandet är väl också svårt om man har flera hundar i familjen (som kanske får olika sorters mat).

Jag ser också en koppling till minskat intresse för att vara lydig. Hunden får en stor fördel, rentav ett privilegium, utan ansträngning. Det naturliga är att anstränga sig, dvs att jaga eller söka, innan man äter. Ett sätt att få en hund att äta torrkulor som den nyss ratade är att be den sitta, ligga, vacker tass... sedan säger man "Duktig hund!" och ger den samma torrkulor - som den nu tar för att den vet att den var duktig!

Jag anser att en hund alltid ska vara så hungrig, eller ska ha fått erfara så mycket hunger, att den aldrig ratar sitt torrfoder om det erbjuds som belöning. Sedan kan man ändå använda något bättre, för att få en ivrigare hund, men hunden ska inte spotta ut torrfodret. Det är svårt att motivera hunden att ta torrfoder som belöning om det står framme jämt...

I läran Amichien Bonding är det mycket viktigt att visa att flockledaren har kontroll över maten, som ju är kanske resurs nr 1 när det gäller överlevnaden.

Folk frågar mig "Om hunden inte äter upp, ska man då ta bort matskålen redan efter en kvart?"  Och jag svarar "Ta bort den efter två minuter!" 

Ibland blandar jag faktiskt lite burkkattmat (Whiskas) i torrfodret om hunden äter dåligt. Det gör att den kommer igång. Om den ändå inte genast börjar äta så åter matskålen in i kylskåpet och tas fram först ca en halvtimme före tiden för nästa mål.

De flesta matvägrare brukar äta innan de har hunnit svälta mer än 1,5 dag...

Om hunden är bra i magen, har bra hull, glänsande päls etc så mår den bra av sitt foder.

Sedan kan man ju ändå blanda i t ex lax, grönsaksbitar etc. Att låta hunden leva på enbart torrfoder tror jag inte är bra för hundens hälsa i längden.
.

Inga kommentarer: