fredag 18 mars 2016

Blekinge???

Fotot är från www.regionblekinge.se

Igår blev min lägenhet såld. Hurra, hurra! Nu kan jag flytta till Tving redan i påsk! Det ska bli roligt att se om våren är lite tidigare därnere än här i Upplands Väsby. Det är nog snart dags att börja så lite...  Men innan dess måste jag ordna med Internetuppkoppling, TV-box, flyttanmälan och eftersändning - med mera!

När jag glatt berättar att jag ska flytta till Blekinge så möts jag alltid av en av två reaktioner. 
Den ena är tystnad. Vad ska man säga åt en stackars uppenbart förvirrad människa som lämnar Stockholm (nåja, Upplands Väsby) för en sådan närmast bortglömd avkrok? Man kan ju inte beklaga, så det snällaste blir då att inte säga något alls. 

Den andra reaktionen är kanske lite vanligare. Den lyder "Kommer du därifrån?", alternativt "Har du släkt där?" 

Och jag blir nästan full i skratt, för mitt i debatten om fri rörlighet i Europa och om att ta emot och integrera flyktingar, främlingar, i vårt land... så dyker vårt "biologiska" tänkande upp när garden är nere, som den väl är grannar emellan.  Men kanske det handlar om lite stockholmsk självgodhet också. 

Jag kanske är ute och cyklar nu, men det är ändå intressant att inse att den enda vettiga anledningen som folk kan tänka sig till att man flyttar långt bort från en ekonomiskt blomstrande och eftertraktad av Sverige till en måhända något mindre eftertraktad är att man har rötter där. 

Jag tror nog att jag kunnat ha hamna någon annanstans. Jag letade hus i Halland, Skåne, Blekinge, Småland, Östergötland, Sörmland, Uppland, Västmanland och mer därtill. Min största drivkraft var att få ett billigt gammalt hus med stor tomt att rusta upp, och där jag kunde bedriva hundpensionat och hålla hundkurser mm. Jag var helt enkelt trött på både Stockholm och Upplands Väsby, där det byggs så mycket att naturen försvinner mer och mer.

Jag sökte det lugnare tempot, där folk tar sig tid. Jag sökte vacker natur och vackra hus (särskilt mitt eget hus måste vara vackert). Jag sökte ron och friden, där det går sin gilla gång och det inte sker så stora förändringar. Jag sökte en bygd där folk hejar på varandra, pratar med varandra och hjälper varandra. Och där den rena landsbygden med höns på stallbacken och betande kor inte är långt borta. 

Nej, det var inte alls självklart för mig att det skulle bli Blekinge. Men det blev så. Kanske släkt och rötter faktiskt är viktigt? Huset ligger bara några mil från där min far, farfar och farmor växte upp. Så jo... jag kommer faktiskt därifrån, även om ingen nära släkting finns där. Dessutom har jag varit i Blekinge de flesta av mina somrar, så det känns tryggt och vant.

Den ständiga frågan "Kommer du därifrån?" visar på att det är väldigt viktigt även för oss "moderna" människor med härkomst och geografisk anknytning. Folk tänker helt enkelt så.  T ex en person med annan hudfärg, eller kanske bara en annan svensk dialekt, får stå ut med frågan "Var kommer du ifrån?". Och när man berättar det, så kanske följdfrågan blir "Varför kom du hit?" De kommer säkert fråga mig detta i Blekinge, och jag har inget emot att förklara. Rötter är viktigt för många människor.  Liksom Kristina i musikalen vill vi veta var "hemma" ligger. De flesta av oss mår bättre av en hembygd än av rotlöshet. 

Jag är lyckligt lottad som har ett jobb som det finns efterfrågan på överallt. Och jag är relativt obunden. Jag kunde bryta upp och förverkliga min dröm mitt i livet. Jag har också hört några säga "Vad modigt!" Men när man har ledsnat på något så kan man inte annat än göra en förändring, annars skulle man förtvina inuti. Jag hade redan börjat äta alldeles för mycket godis. 

Jag tycker att fler i Stockholmsområdet borde överväga möjligheten att utnyttja värdeökningen på sina bostadsrätter till att flytta bort från Stockholm, köpa ett hus med trädgård och sänka tempot lite. Åtminstone om man kan lösa frågan om försörjning på något sätt. 

Jag har två poänger med detta inlägg. Det ena är att man ska våga bryta upp! Att stanna i något man har ledsnat på kommer inte fungera. Det kan gälla ens jobb, ens boende, ens förhållande... Följ ditt hjärta, om du kan! Då får du energi att orka med förändringen.

Det andra budskapet är att hembygden är viktig för många människor. Den ger många en stark känsla av trygghet. Politikerna borde därför främja åtgärder som försöker göra så att inte miljoner människor tvingas ifrån sina hem och sin hembygd och måste fly eller flytta rentav till andra världsdelar för att få ett drägligt liv. Eller som här hemma i Sverige, där många lämnar småorter för storstäderna, fler för varje år som går. Det måste motverkas! Hela Sverige ska leva, och hela Världen ska leva! För det är ett hårt arbete att slå rot på ett nytt ställe och saknaden kanske aldrig riktigt går över. Människor borde inte behöva flyttas omkring som boskap i långväga transporter som slaktas i det land där det för tillfället är billigast.

Igår gick jag och såg en film om just att flytta från sin hembygd, och jag tyckte mycket om den. Den heter "Brooklyn" - se den gärna! 

Jag skriver nog mer om mitt liv som Nygammal bleking. Men jag ska försöka skapa två olika bloggar, en om bara hundträning och en om mitt liv. Hur man nu gör det. 

Hej då Stockholm! NK, Åhléns, tunnelbanan, Fältöversten, Skansen, Drottninggatan, Gamla stan... been there, done that, won't miss it. Och teater, konserter, shower och annan kultur, det gick jag aldrig på. 
Och hej då Upplands Väsby! Hej då, all ful arkitektur och nya fula bostadsområden. Hej då, alla politiker som fortfarande skulle vilja bygga Väsby Sjöstad. Ni får nöja er med att bygga nya höghus och ett helt nytt stationsområde. Lycka till, snart har ni dödat Väsbys själ.

Inga kommentarer: