måndag 15 november 2010

Vanligt smör smakar inte lika gott som förr

.
Jag använder en del smör och upptäckte häromdagen att den där klassiska goda smörsmaken faktiskt var väldigt svag. Smöret smakade egentligen mest - fett. Och det märkte jag för att jag just den dagen hade något att jämföra med - nämligen ekologiskt smör. Det som smakar som smör smakade förr.

Jag brukar köpa ganska mycket ekologiska produkter, om de inte skiljer sig kraftigt i pris. Lite dyrare får de dock vara - det är ju faktiskt frågan om betydligt högre kvalitet.

Men ekologiskt smör har jag tvekat att köpa. Det är ju betydligt dyrare. Men så gjorde jag det i alla fall, för att känna mig "god". I min kyl låg nu ett paket vanligt smör och ett paket ekosmör. Jag bestämde mig för att smaka på båda. Jag tog lite med en tesked av än det ena paketet, än det andra, blundade och kände efter. Och till min överraskning var smakskillnaden stor! Jag hade utan problem med förbundna ögon känt igen ekosmöret. Det smakade friskt, aromatiskt, som gräs. Det var helt enkelt "gräsligt" gott. Smaken på det vanliga smöret kändes fadd när jag fick det på tungan efter att ha smakat på ekosmöret.

Jag misstänker att förklaringen är att ekokossorna får gå ute och beta längre på säsongen än de vanliga korna. Och dessutom har en del besättningar med vanliga kor dispens från beteskravet, som jag förstår det. För att det ska löna sig så vill bönderna ha stora besättningar i lösdrift och då är det mycket opraktiskt att mota alla dessa kor in och ut två gånger om dagen under sommaren. Dessutom krävs mycket betesmark, för alla korna trampar ju ner gräset och gör kohagen lerig.  Men dessa kor får inget färskt gräs, inga örter, inga blommor - och därmed blir smaken på mjölkfettet (alltså smöret) intetsägande.

Förr var det noga med vad korna åt för något, för det satte sig i smaken på smöret. Ungefär som det finns olika sorters honung, beroende på från vilka växter bina har samlat nektar. Men innekossor som äter stora mängder spannmål samt ensilage - ja, min teori är att det är därför det vanliga smöret smakade så mycket sämre.

Jag tror inte det var något fel på något av smörpaketen. Jag har bara trott att smör ska ha så lite smak. Det var inte förrän jag smakade på ekosmöret som jag förstod hur gott smör smakade förr, när alla kor var ute så länge som möjligt och betade på ängar och i hagar.

Så nu blir det bara ekosmör för min del, priset till trots. Blir vi många som köper så kommer det nog i 500-g-förpackning snart och inte bara som nu i 250 g.

6 kommentarer:

Katharina sa...

Intressant vardagsreflektion. Samma sak gäller smaken på vanligt bregott och ekobregott har jag insett. Tycker också att ekosmöret bör komma i 500g paket snart. Blir ju onödigt dyrt kan man verkligen känna.

Maila ditt blogg-inlägg till Arla tycker jag!

Katharina på EcoBride

Gunilla M sa...

Hej Katharina! Bra tips - det har jag redan gjort! Väntar med spänning på deras kommentar. Och jag hade ett paket eko-Bregott hemma och smakade genast av igen - japp, samma goda aromatiska smak!

Jag har förresten också fått tips om att Valios laktosfria smör smakar gott. Men det är både finskt och konventionellt producerat, så det får nog vara för mig.

Anonym sa...

Hej Gunilla! Jättekul att du lyfter detta med smak och kvalité för KRAV-produkter!!

KRAV-kor äter mindre mängd kraftfoder (finns reglerat i reglerna) och det leder ju till att KRAV-kon äter mer grovfoder, alltså gräs o klöver.
Alla mjölkkor i Sverige ska ju få gå ute och beta under betetssäsongen, men utöver det ska KRAV-korna även gå ute 2-4 månader längre, något som vi kallar utevistelseperioden. KRAV-kon får under betessäsongen endast hållas tillfälligt inne vid tex extrem väderlek. Detta och mycket annat kontrolleras vid den årliga kontroll som alla KRAV-producenter har.

Jo, det finns 500g KRAV-smör, men det är Milko mfl, inte Arla.
Kolla vår produktlista: http://info2.krav.biz/produktlista08/produkterKonsument.asp?type=K&strCatSpec=1102

Helena Bengtsson, Konsumentinformatör KRAV

Anonym sa...

Hej igen Gunilla! Jag var nog för trött när jag skrev mitt inlägg (fredag kväll). Jag har ju Arlas KRAV-märkta smör i min egen kyl!!
Alltså en rättelse, även Arla har 500g KRAV-smör.

Jag vill också tillägga till mitt tidigare inlägg att KRAV planerar att fokusera på smak och kvalité under nästa år. Vilka aktiviteter detta kommer mynna ut i är inte klart ännu, kom gärna med förslag!

Hälsningar
Helena Bengtsson, Konsumentinformatör KRAV

Anonym sa...

Hej Gunilla
Nu har det visserligen gått ett tag sedan du skrev detta, men jag kan berätta för dig att det har funnits 1-kilos ekosmör på COOP Forum i Häggvik, bredvid Stinsen. Jag köper alltid där.
Hälsningar
Elke

Gunilla M sa...

Tack Elke för tipset!

Det händer att jag åker till Stinsen och handlar och då ska jag komma ihåg ditt tips.

Tills vidare har jag köpt 600 g ekologiskt Bregott till ett hyfsat bra pris.