fredag 19 oktober 2012

SL:s nya spärrar är bra

.
Det har varit lite av en kampanj bland annat i Dagens Nyheter mot SL:s nya glasdörrspärrar.

Somliga människor klarar inte att gå igenom dem på rätt sätt och blir då ibland klämda. Nu svarar SL med att klistra på färggranna dekaler där det tydligare står om man ska välja en smal spärr eller en bred spärr, hur man ska gå igenom etc. Men detta folkbildningsförsök uppfattas av somliga resenärer som nedlåtande. Jag förstår att det är ganska lätt hänt att bli klämd av spärren. Men jag skulle bara klandra mig själv. Egentligen är spärren enkel att forcera: Man går lugnt fram, väntar på att den öppnas, och då går man raskt igenom.

Mycket i samhället är beroende av att medborgarna klarar färdigheter som är svårare än att gå igenom en SL-spärr, så som datorer och bilkörning. Ja, även cykling förutsätter god kännedom om trafikregler och trafiksignaler. Att gå genom en SL-spärr är väl kanske snäppet mer komplicerat än att gå över gatan när det lyser grön gubbe och vänta när det lyser röd gubbe. Nej, folk får ta det lite lugnt och lära sig hur man gör!

Igår stod det i Metro  Metro "Stoppade plankare - blev själv nersparkad". En kille som heter Stefan fick en kille efter sig i spärren som försökte planka, dvs tjuvåka. Stefan sa ifrån och då gick plankaren till attack. Stefan säger att det aldrig hade hänt om det inte vore för SL:s nya spärrar. Han säger att enda sättet att tjuvåka är att ta rygg på någon, och om tjuvåkaren då blir hindrad så är det inte att undra på att denne blir galen (underförstått).

Men så kan man ju inte resonera. Dels kan plankaren snabbt välja ut ett annat offer i stället, någon som inte vågar säga ifrån, dels blir brottslingar alltid frustrerade om de blir stoppade.

Vi kan tänka oss en rånare som försöker råna någon. Om rånoffret då säger "Nej, du får inga pengar av mig" och blir nersparkad av rånaren, vems fel är det? Är det rånoffrets fel som inte går med på att bli rånad? Är det samhällets fel som tillåter kontanter? Eller kanske tvärtom bankernas fel, som nu ofta har kontantfri hantering av sina medel? Så att bara vanligt folk återstår att ge sig på om man vill ha lite snabba cash? Nej, självklart är det rånarens fel och ingen annans.

Jag stöder SL! Man måste betala för sig. Kollektivtrafiken ska inte finansieras via skattsedeln, det vore orättvist. Jag retade mig mycket på hur folk förr hela tiden nonchalant hoppade strömhopp över de gamla låga spärrarna (med tre stänger). Det räckte att stå vid en sådan spärr i mindre än 5 minuter t ex vid Väsby station så var någon ung människa där och hoppade över, helt utan att skämmas och utan att varken spärrvakt eller någon annan ingrep. På många stationer stod dörren vid spärrvaktsluckan öppen under många år. Bara att vandra igenom! När det var så lätt att tjuvåka så gjorde jag det själv ibland i min ungdom - jag erkänner! Ingen brydde sig och det var alldeles för få kontroller. Vi är som andra djur - vi gör det vi tjänar på!

Men om de nya spärrarna gör det svårt att tjuvåka så är det bra. Även om det alltid kommer att finnas knep... Det är bara att gå in på Planka.nu så ser man hur man ska göra...

Men jag tycker att alla ska våga säga ifrån till den som försöker "ta rygg" och tjuvåka, trots det som hände Stefan. Det måste finnas civilkurage. Vi kan inte ha vakter och poliser överallt. Bra gjort, Stefan, att du sa ifrån! Men du skulle inte ha skyllt på SL för att du blev överfallen.
.

Inga kommentarer: