söndag 7 oktober 2012

Vad är det för fel på den svenska polisen?

.
Jag skriver ett inlägg till om killen som fick sina hundar skjutna av tre svenska poliser, i vårt fina land Sverige. Jag kopierar texten från Aftonbladet. Gissa två gånger vems version jag tror mest på. Även om det säkert finns negativa saker att säga om grabben också. Han kanske inte uppträdde helt "normalt", och han ifrågasatte polisens order. Det skulle han inte ha gjort...

Att poliserna mister sina jobb är det minsta straff jag kan acceptera. De gjorde fel på alla punkter. Om svensk polis blir som galna av en 20-årig vanlig kille, hur ska de då kunna hantera kriminella? Sedan kan man ju gissa att kriminella åker på mycket stryk av svensk polis, men deras version kommer inte ut, och färre tror på dem eftersom de är kriminella.


Polisen sköt ihjäl hans hundar med ett 20-tal skott – enligt egen utsago för att avvärja en självmordssituation.


Nu väljer Fredrik, 20, att ge sin version av vad som hände i Hjorthagen i Stockholm i måndags.

– Poliserna var aggressiva och sa att jag skulle följa med till stationen. Sedan sköt de hundarna mitt framför ögonen på mig, säger han.

Bild:  Plåtväggen vid platsen där två hundar sköts ihjäl av polisen i måndags är perforerad av kulhål.

På marken har deras ägare Fredrik tänt ljus och lagt blommor. Bredvid en blomsterkvast ligger hunden Rossos koppel.

– Jag kan fortfarande inte tro att det är sant, säger han.

”Polisen var aggressiv”

Historierna går isär om vad som hände vid parkeringsplatsen i Hjorthagen i måndags.

Enligt polisens officiella version försökte patrullen avvärja ett självmordsförsök. De ska då ha tvingats skjuta de två hundarna.

Nu väljer Fredrik att själv berätta sin version av händelseförloppet.

– Jag var på väg hem från jobbet och satte mig här med hundarna för att ta en cigarett. Plötsligt dök poliserna upp och var aggressiva och sa att jag skulle följa med till stationen, säger han.

När Fredrik ifrågasatte varför han skulle åka med ska poliserna ha blivit hotfulla.

Drog vapen

– Jag sa att jag ville ringa hem till mamma och pappa så att de skulle kunna hämta hundarna, men det fick jag inte. När jag stoppade ner handen i fickan för att ta upp telefonen drog de vapen, säger han.

Fredrik, som arbetar som ställningsbyggare, fick panik och tog upp sin arbetskniv och höll den mot halsen.

Han sa att han skulle ta livet av sig om poliserna sköt hans hundar. I själva verket var han inte alls självmordsbenägen, säger han, utan handlade i panik för att undvika att hans hundar råkade illa ut.

– Då började de viska till varandra och gick fram med vapnen. Sedan sköt de hundarna, mitt framför ögonen på mig, säger han.

”Skotten missade med decimeter”

I en film från händelsen syns hur de tre poliserna avlossar ett 20-tal skott mot hundarna. Mitt i kulregnet befann sig Fredrik, som också ska ha blivit slagen med batong.

Enligt hans egen uppfattning missade skotten honom med bara några decimeter.

– Jag fick en chock, de hade kunnat träffa mig när som helst. Så gör man bara inte. Jag funderar på det än idag – varför tog de fram pistolerna? Jag förstår det inte, säger han.

Efter händelsen har Fredrik haft svårt att sova. Han gråter ofta och säger att "allt är förstört".

Värst är att poliserna beskrivit hundarna som aggressiva, säger han.

– De var alltid glada, viftade på svansen. De älskade mig och skulle aldrig göra något. Det är så sorgligt allting.

Aftonbladet har sökt ansvariga på polisen för en kommentar.

Pontus Ahlkvist
.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tyvärr är burken öppen, att vara polis är att vara en vanlig människa med egna värderingar som får styra handlandet,utanpå omsluter en beklädnad som inte kan ifrågasättas.

I det här speciella fallet står människan polis och direkt in i tv kamerorna använder sin klädsel på ett trovärdigt vis belysande dödsskjutningarna av två unghundar varav den ene knappt bytt sina mjölktänder. Det som framkommit i ett senare skede är att en 20 årig hundägare provocerats så känslolöst att han i ren frustration hotar ta sitt liv med en arbetskniv. Den person man i ett larm rykt ut för att hjälpa,stjälper man nu istället. Här kommer väl den enda oklarheten i dramat,varför ? Var tjänstemännen som snart kommer att göra utfall mot en svansviftande unghund och i dennes bakåt skuttande reaktion,tar detta för ett aggressivt beteende så peppade från radiobilen och intern snacket innan att man bara måste skjuta ? Verkligen som filmats lämnar däremot ingen tvivel vad som faktiskt sker. Åklagaren som får detta på sitt bord kommer naturligtvis att titta främst på den klanderfria klädseln trots att det är innehållet som är föremål för granskning-människan. Vad blir det nästa gång en full ungdom som fått ett epilepsianfall men som enligt trovärdig utsago varit ett rejält hot mot tjänstemännen och tyvärr dog han ? Vågar man släppa ut sina ungdomar och får de rasta hundar ?