fredag 5 september 2014

Väsby sjöstad ger 16.500 bilrörelser per dag



En trevligare vision - bevarad skog för alla Väsbybor att njuta av

Nu får vi folkomrösta här i Upplands Väsby om det ska bli en ny stadsdel vid Kairo eller inte.

Jag som skogs- och naturälskare har valt sida. Självklart blir det nej. Det låter visserligen lite tråkigt att säga nej till nya idéer, men om den nya idén innebär att man förstör, både naturen, miljön och kommunens ekonomi, då måste det bli nej.

Men jag säger JA till bostäder i andra delar av Väsby och bevarad natur och skog.

Så här skriver Nej-sidan på sin hemsida:

"Samtidigt finns idag gott om tomma markytor i Centrala Väsby där det går trögt att få upp någon bebyggelse. Till exempel kvarteret Messingen, stationsområdet, gamla Vilundaskolans tomt, gamla Smedsgärdsskolans tomt och den stora grusgropen i Älvsundadalen. På de platserna kan sammantaget byggas mycket mer än i Väsby sjöstad."

Kommunens propaganda.
Något jag blir lite arg på är när jag går till Väsby kommuns hemsida och läser deras "information" (eller snarare propaganda!) angående visionen om Väsby sjöstad. 

http://www.upplandsvasby.se/2/samhallsutveckling-trafik-och-teknik/samhallsutveckling/fop-nordvastra-vasby.html

Jag tycker att kommunen målar i rosenrött, utesluter all kritik och är väldigt nära att direkt ljuga för sina medborgare.

Ta kommunikationerna som exempel. Kommunen skriver:

"Väsby sjöstad har ett hållbart transportsystem, där resor främst sker till fots, med cykel, kollektivtrafik eller miljöbil. Ett minskat bilberoende bidrar till att göra Väsby Sjöstad till en stadsdel med ett rikt gatuliv. Projektet ska utmana svårigheterna med avståndet till pendeltågstationen i Upplands Väsby med hjälp av unika lösningar för kollektivtrafik."

Jag tänker - till fots? Vem kommer att till Väsby station eller Väsby centrum från Kairo? Cykla kommer nog inte så många heller att göra. Ganska jobbigt i regn och snö. Miljöbil - ska kommunen lägga sig i vilka bilar som de boende skaffar sig? Ge subventioner så att de kan köpa miljöbilar? Förstår någon annan vad som menas? Och "unika lösningar för kollektivtrafik", vad betyder det? Tidigare hade man en idé om en förarlös spårväg, men det pratar man inte längre om. Ännu en "vision" som är orealistisk och blir för dyr.
Kollektivtrafik - ja, det är nog bra. Men hur man än vrider och vänder på saken, så vill de allra flesta ha bil. Jag klarade mig visserligen själv länge utan bil. Lastade på hundfoder, stora matkassar... Jag har också fått hem en mikrovågsugn, brädor och ett begagnat matbord på cykeln. Men jag bor i Runby. Hur många kommer att cykla till Kairo med tunga matkassar? Eller kommer att sitta på bussen med veckans matinköp i knät?

Det är nog bara att inse att nästan varje hushåll kommer att skaffa minst en bil. Det behövs helt enkelt därute. Natur finns det förvisso därute, men nästan allt annat kommer att finnas på annat håll. Befolkningsunderlaget räcker nämligen inte till. Det finns dessutom beräkningar av forskare att  Väsby sjöstad skulle orsaka 16.500 bilrörelser per dag.

https://sites.google.com/a/mp.se/nejtillvasbysjostad/skael-roesta-nej/trafikkaos-paa-maelarvaegen


Bara detta ensamt är skäl nog att rösta nej.

Kommunens sida om Väsby sjöstad är full av "små lögner". T ex: "Den fördjupade översiktsplanen bidrar till att de rekreativa värdena inom området ökar, och på så vis även i Järvakilen."

Ja, kanske de rekreativa värdena, eftersom det blir många fler som går i skogen (innan den är nersliten!). Men naturvärdena försämras drastiskt. Skog med dokumenterat viktiga naturvärden huggs ner och Järvakilen smalnar av, vilket försämrar mycket för vilda djur att kunna röra sig norrut. Vilket kommunen förstås inte skriver något om.

Sidan är också full av intetsägande floskler. Till exempel:

"Stadsdelen Väsby sjöstad präglas av en hållbar livsstil med goda förutsättningar för gemenskap och tillhörighet. Stadsdelen är tillgänglig för alla och en plats för möten över sociala och kulturella gränser. Närheten till naturen och Mälaren ger goda grunder för en hög livskvalitet. Lokala verksamheter bidrar till att Väsby Sjöstad blir en levande stadsdel."

Området är redan idag tillgängligt för alla. Sedan undrar jag vad de menar med "lokala verksamheter". De syftar kanske på ridskolan? För butiker finns det inte underlag för. Tänk efter några sekunder. I vilka andra stadsdelar i Väsby finns det butiker förutom i centrala Väsby? Nästan ingenstans.


Kommunens sida om Väsby sjöstad är en nästan komisk blandning av propaganda, rosenröda visioner och floskler.


Slutligen ett tips till dig som bor i Väsby men inte är bekant med Kairo och Runbyskogen. 


Ta dig dit! Du kan gå, cykla, köra bil eller åka buss. Gå några timmar i området runt Kairo en av dessa sköna höstdagar. 

Upplev vyerna, utsikterna, dofterna, tystnaden. 

Ta dig sedan en lång funderare på om du vill att området ska få vara kvar - eller huggas ner. 

Vi ses kanske i skogen? Gärna över sociala och kulturella gränser! (fniss)
.



 
.
.

onsdag 3 september 2014

Till er som ber om råd via bloggen

.
Jag känner att det inte fungerar för mig att ge råd till anonyma hundägare som beskriver att deras hund gör si och så etc. Jag måste kunna kontakta personen och ställa följdfrågor etc.
Så ni som ber om hjälp genom att skriva ett svar till något blogginlägg, var snälla och gör inte det, för jag tar bort era inlägg.

Om ni däremot mejlar mig direkt och lämnar kontaktuppgifter så får ni svar!

Mejladressen är: gunilla@hundkurser.com
.