onsdag 30 december 2009

Svenska kvinnor i klimakteriet får vänta på behandling med naturliga hormoner

Jag är 49 år fyllda och har kommit i klimakteriet. Jag har bara lättare besvär, men har börjat fundera på hormoner.

Tur att jag läser DN. I söndags, den 27 december, hade DN Debatt en artikel av Carolina Kockum Lybeck om hormoner, och hon hade också en tidigare artikel om hormoner den 13 maj i år.

I korthet beskriver hon hur hormontillskott efter klimakteriet förlänger livet och ökar livskvaliteten, men östrogen från ston och syntetiskt progesteron - dvs det som svenska kvinnor får - ökar risken för bröstcancer 2-3 gånger. Däremot naturligt östrogen (estradiol) och naturligt progesteron - det som franska kvinnor får - ökar inte cancerrisken.


Slutsatserna bekräftas av en stor studie i Frankrike och en stor studie i Finland, den senare publicerades i januari 2009.

Men det pågår samtidigt en svensk studie, och svenska kvinnor kanske är annorlunda än franska och finska kvinnor? Så innan eventuella nya råd kan ges så ska resultatet av den svenska studien inväntas. Under tiden hinner många svenska kvinnor få bröstcancer helt i onödan!

Vad jag är glad att jag är svensk!  Not...

I Sverige är det ibland mycket trögt. Fast vi har telefon, mejl, Internet mm så känns det som om det tar en del år innan nya rön utomlands kan sippra in i vår ankdamm i norr. Extra problematiskt blir det när denna ovilja till förändring och omprövning av tidigare rutiner skapar onödigt lidande. Av någon anledning finns denna anda inom det svenska sjukvårdssystemet.

Antagligen är det också förbjudet för svenskar att åka till Finland och få sin hormonbehandling där, skulle inte förvåna mig.

I väntan på att Socialstyrelsen eller vilken myndighet det nu är behagar godkänna de nya preparaten såsom lämpliga även för svenska medborgare så testar jag sojabönor och olika alternativa hälsokostpreparat.

http://www.dn.se/opinion/debatt/svenska-kvinnor-riskerar-brostcancer-helt-i-onodan-1.864426

http://www.dn.se/opinion/debatt/hormoner-raddar-kvinnor-fran-sjukdom-och-tidig-dod-1.1019578

4 kommentarer:

Gunilla M sa...

Tillägg: Efter att ha surfat runt lite på nätet så har jag lärt mig lite mer. Jag ska testa progesteronkrämen ProgesterAll som säljs av Hormoni (www.hormoni.se) och så har jag beställt böcker av Dr John Lee via Bokus (finns bara på engelska tyvärr).
Möjligen prövar jag det svenska naturmedlet Femal också. Pollen verkar ju bra...

Det finns ett registrerat naturläkemedel, Remifemin, mot klimakteriebesvär. Det görs av extrakt från roten av örten silverax (tror det är samma som man kan odla själv i trädgården). Tyvärr finns det dock tydligen en ökad risk för leverskador av medlet.

Jag ska också försöka äta lite mer sojabönor, som ju innehåller isoflavoner som har östrogenliknande effekter i kroppen.

Men jag ska också läsa in mig på detta när jag får hem böckerna av John Lee.

Måste ju orka hålla på som hundinstruktör och hundpsykolog även efter klimakteriet!

Anonym sa...

Hej på dig Gunilla, fick höra om ovannämnda artikel av min gynekolog och reagerade precis som du!! Har du ngt begrepp om hur lång T I D den svenska studien ska ta innan man kan börja använda den här typen av produkter i Scweige också?? Problemet med alla naturläkemedel är ju naturligtvis att de ej är testade t ex Remifemin rekommenderar man ej att använda i mer än 6 månader(!). Om du hör och ser ngt mer om det här är jag jättenyfiken på att veta mer..också! Hej så länge, Carin

Gunilla M sa...

Hej Carin!
Det dröjer nog länge innan nya produkter kommer till Sverige. Läkemedelsverket tvivlar på studierna som läkaren hänvisar till.
Hittills verkar den som har stora besvär vara hänvisad till att ta de vanliga hormonerna men i så låg dos som möjligt och så kort tid som möjligt...

Anonym sa...

Sent omsider ramlade jag över denna sida. Äter själv Remifemin och har hjort så i två år... På gynekologs rekommendation. Det finns tydligen säkerhetsstudier som visas att larmrapporterna om leverskador var mycket överdrivna och det där med 6 månader är tydligen lag att man skriver på alla läkemedel. men man behöver inte skriva så på kosttillskott som ofta är mycket mer osäkra... Konstig värld vi lever i. Prova du Remifemin och känn dig trygg. För mig har det funkat jättebra!!