tisdag 16 februari 2010

Ge din senior bättre mat - minska andelen spannmål

.
Min första hund Teista fick nyligen somna in, dryga 16 år gammal. Nu vet jag förstås små hundar som har blivit ännu äldre, men det är ändå en aktiningsvärd ålder för en isländsk fårhund. Hennes päls förblev vackert gul och orange hela tiden, utom kanske i ansiktet och på öronspetsarna. Jag är övertygad om att jag förlängde hennes liv genom att förbättra hennes mat särskilt de sista åren.

Jag hade kunnat göra mer, men hon hade förhöjda levervärden och det gjorde att jag inte vågade annat än att ha det rekommenderade veterinärfodret (l/d) som bas och därutöver experimentera efter vad jag läste mig till. Böcker än en utmärkt källa till ny kunskap. Man kan hitta böcker om allting på Internet, t ex Amazons bokhandel. Mot slutet hittade jag t ex "Hope for healing liver disease in your dog" och lärde mig mer om skonsam mat för levern. Men Teista hade troligen en tumör (skugga på ultraljudet), så utgången var ändå given...

Jag tror att hundar behöver kött, fisk, inälvor, ben samt även bär och grönsaker i måttliga mängder. Själv älskade Teista råa morötter. Hon åt mycket mer än jag, som väger fyra gånger mer än vad hon gjorde. En eller två stora morötter ville hon ha varje dag och tog dem gärna själv från rotfruktslådan i kylskåpet. Hon kände säkert instinktivt att de var nyttiga (lär bland annat rena levern). Att enbart ge den äldre hunden kött, fisk, kyckling, ägg och ben tror jag inte på. 
En del av maten kan vara rå, men lättkokt mat är ofta mer lättsmält. Till och med min katt vill hellre ha torsken (ekologisk) sjuden än i rå form.

Däremot är hundar inte av naturen spannmålsätare. Basera inte din seniors kost på spannmål. Hundar kan inte ta upp näringen väl från denna. Det är bland annat därför man måste tillsätta så många näringsämnen i torrfodren, vilket kroppen inte heller har så lätt för att tillgodogöra sig som i sin naturliga form i bra mat.

GI-mat (mat med lågt glykemiskt index, dvs som ger lågt blodsockerpåslag) är populärt sedan flera år tillbaka. En annan variant är s k stenålderskost. Gemensamt för båda kosterna är att andelen kolhydrater och spannmål är lägre än vad som i decennier har rekommenderats av Statens livsmedelsverk och olika andra statliga folkhälsoinstitutioner. Troligen orkar de allra flesta människor inte med att under en längre tid undvika alla former av ris, gröt, pasta, bröd, potatis etc. Vi mår bra av en del kolhydrater trots allt. Men ett säkert kort för att gå ner i vikt och förbättra alla blodvärden är att under en tid kraftigt begränsa den nämnda maten, som är rik på kolhydrater men - faktiskt - fattig på andra näringsämnen.

Och hunden är mer av ett rovdjur än vad vi är. Stenåldersmänniskan plockade i sig frön och gräsfrön. Aldrig vargen eller hunden. Vi har amylas i munhålan, ett enzym som bryter ner stärkelse. Det har inte hunden. Vi kan tugga maten ordentligt. Det kan inte hunden. Större mängder spannmål belastar matsmältningssystemet hos din äldre hund.

Men spannmål är vad som finns som huvudingrediens i de flesta sorters torrfoder som är lätt tillgängliga i livsmedelsaffärer, djuraffärer och till och med hos veterinären. Läs själv på förpackningen! Enda skälet är priset. Och att hållbarheten blir längre jämfört med om de skulle basera sina torrfoder på t ex nyttigt fiskmjöl, vars fleromättade fettsyror tyvärr härsknar efter kort tid.

Yngre människor producerar kroppsegna antioxidanter. De tål att periodvis leva på chips, nudlar, pasta och liknande dålig mat.  Men ju äldre vi blir, desto mer sjunker produktionen av kroppens egna antioxidanter och desto viktigare blir det att tillsätta dessa utifrån. Och de starkaste antioxidanterna är inte våra vanliga vitaminer, nej, det är ämnen med namn som lykopen, karoten, lutein, liponsyra, bioflavonoider, isoflavoner - med mera. Ämnen som finns främst i frukt och grönsaker.

Jag tror att det är samma sak med hundar. Ju äldre hunden blir, desto viktigare blir dess mat.

Om du inte vill laga din hunds mat helt själv, så varför inte göra som jag? Hitta ett riktigt bra torrfoder på marknaden. Ett tecken på att torrfodret är bra är att andelen riktigt kött är hög och andelen spannmål är låg. Sådana torrfoder kommer nu allt mer.

Komplettera med färsk, nyttig mat. Till den friska äldre hunden rekommenderar jag som viktigaste tillskott större mängder av fet fisk, t ex ekoströmming och ekolax. Tillsätt i annat fall fiskolja till hundens foder. Flytande droppar är billigare än kapslar. Om det inte smakar härsket så är oljan okej. Eftersom fleromättat fett härsknar fort så finns det för lite av detta i alla torrfoder och hunden lider lätt av brist, vilket drabbar hela kroppen.  Tillsätt också små/måttliga mängder av en variation av olika grönsaker så som spenat, mangold, grönkål, vitkål, broccoli, blomkål, potatis, sötpotatis, morot, kålrot, rödbeta, tomater, paprika, squash med mera. Dessutom rekommenderar jag att du ibland ger hunden lite lättkokt hjärta, lever, kanske våm och andra inälvor, äggula och kanske lite av någon mjölkprodukt såsom keso, fetaost eller yoghurt.

Min hund var en isländsk fårhund och min gissning är att de nordiska hundraserna, liksom vi människor, tål mjölkprodukter lite bättre, eftersom kor har varit viktiga djur för vår överlevnad sedan tusentals år. Mjölkprodukter från getter och får lär dock vara mer lättsmälta än komjölksprodukter.

Jag skriver detta för att okunnigheten fortfarande är stor bland många hundägare. Kanske dessa inte hittar till min blogg, men det är bra om kunskapen sprids. Det är synd och skam att se hundar på kanske 12 år som redan har dåliga tänder, är gråa i pälsen, halvblinda av starr osv. Oftast har dessa hundar levt sina liv på ett billigt torrfoder. (Ofta är ägarna inte så friska de heller, de har nog inte alltid ätit så bra själva). Ägarna antingen tänker inte alls eller så litar de på reklamen om att torrkulorna innehåller allt vad hunden behöver. Jo visst, det lär enligt reklamen även bantningsmedlet Nutrilett göra. Skulle du själv vilja leva ditt liv på Nutrilett?  På förpackningen varnar man dock för att använda produkten under mer än en begränsad tid. Den varningen står inte på torrfoderpåsarna.

Visst - vi människor har nog biologiskt ett högre behov av frukt och grönsaker och av varierad mat än vad hunden har.  Men jag tror i alla fall att om du vill behålla din trogna vän några år extra så är en av de viktigaste åtgärderna - förutom t ex veterinärkontroller, långa promenader och god munhygien - att du ger din hund BRA mat.  Dvs vanlig äkta färsk mat samt ett torrfoder av riktigt hög kvalitet.

Förresten, börja själv att äta den mat jag rekommenderar till din hund, så kommer du själv att bli friskare!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Tack för fina tipps, har en 13 årig hund med höga levervärden också, gick in för att titta om man kan ge hunden lite annat än fodret hon har för levern, gröt är alltså inte bra om jag förstår rätt. Hon älskar filmjölk det kan väl inte vara något problem?
Ville bara tillägga förutom allt bra du skriver så är tolv år på dom flesta större raser ganska gammalt och blir nog ändå kanske b grå och få grå starr etc.
MVH
Susanne