onsdag 7 april 2010

Katten Oscar vakar när de gamla ska dö

.
Katten Oscar gör nytta på ålderdomshemmet i USA med sin fantastiska och kanske även lite skrämmande förmåga... 

Kanske många både hundar och katter egentligen har denna förmåga?  Det är väl antagligen något med lukten som ändras. Men jag trodde inte att katter hade samma goda luktsinne som hundar.
Eller så är det något annat.  Kanske inte undra på att man förr såg katter som häxors husdjur...

Kanske till och med vi har/har haft denna förmåga, men har förlorat den i tv- och dataåldern...

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6539985.ab

På engelska finns även denna artikel:

http://content.nejm.org/cgi/content/full/357/4/328

(Förresten handlade ett avsnitt från tv-serien "House" nyligen om en kvinna som hade fått sällskap av en sådan här "dödsängel" till katt och nu var övertygad om att hon skulle dö, vilket hon dock inte gjorde.)
.

3 kommentarer:

Izabel sa...

Jag länkar till din blogg på min.

Gunilla M sa...

Tack Izabel för alla dina kommentarer på mina inlägg. Nu gick jag in på din blogg och ser att du har en isländsk fårhund! Vad trevligt! Med en sådan blir livet aldrig tråkigt.

Izabel sa...

Det är sköna hundar!