söndag 17 juli 2011

Hundmedborgartestet en bra grej - snart även i Upplands Väsby!

.
USA har sedan många år ett mycket populärt test som heter Canine Good Citizen Test. Där ska hunden klara av olika vardagslika situationer och blir sedan en "god samhällsmedborgare" (tillsammans med den människa som gjorde testet). Jag gjorde testet i dag med min hund Draka och hon klarade det! Stolt matte! Och dessutom blev jag testledare i helgen! Så även DU kommer att kunna göra testet med DIN hund hos mig i Upplands Väsby från hösten och framåt!
.
Detta är alltså vad jag har ägnat mig åt i helgen.

Framför allt har jag blivit testledare. Vi var en grupp instruktörer och hundpsykologer som hade samlats och vi fick lära oss bakgrunden till Hundmedborgartestet samt de olika momenten som ingår och hur de ska bedömas för att ekipaget ska bli godkända i varje moment.

I testet ingår, i korta drag:
  • att en person utan hund ska kunna hälsa på hundägaren och sedan kunna klappa hunden
  • kunna hantera hunden, titta på tänderna mm.
  • Hunden ska kunna följa sin ägare i löst koppel
  • Hunden ska kunna sitta, ligga, stanna kvar samt komma på inkallning.
  • Hunden ska kunna möta en annan hundägare utan att vilja fram mot den andra hunden.
  • Hunden ska kunna gå förbi andra personer som står nära.
  • Hunden ska inte reagera överdrivet på vardagliga ljud och synintryck.
  • Slutligen ska hunden kunna vänta lugnt medan ägaren går utom synhåll och är borta i tre minuter. Då hålls hunden vanligen i kopplet av testledaren, som då blir lite sällskap.
Jag planerar att starta en kurs i höst för dem som inte har tränat så mycket tidigare med sin hund, som direkt syftar till att hunden efter avslutad kurs ska klara testet.

En annan mycket bra kurs att gå är min etablerade 8-träffarskurs Allmänlydnad Steg 1. Här ingår nästan alla testmoment, utom ljud- och synintryck samt att ägaren är utom synhåll i tre minuter.

Möjligheter till träning och testning kommer i höst.  För dem som redan tidigare har gått Allmänlydnad steg 1 så planerar jag en kort kurs på två eller tre träffar, där vi repeterar gamla moment, går igenom de nya momenten och sedan sista träffen får varje deltagare göra hela testet "på skoj", medan de andra deltagarna fortsätter att träna på det de behöver.

Jag kommer att sätta ut ett eller ev två datum då det är möjligt att göra testet "på riktigt" med sin hund hos mig i Upplands Väsby. Testet kommer att kosta 250 kr att göra.

Den som vill kan också lära sig reglerna på egen hand, träna på egen hand och sedan göra testet. Men då är risken större att man inte blir godkänd. Ungefär som när man tar privata körkortslektioner.

Mer info kommer så småningom. Nu ska jag först ha två veckors semester. I augusti börjar jag detaljplanera.

Testet med Draka.Mot slutet av söndagen så fick vi som ville gå testet med våra egna hundar och jag testade då Draka. Jag var ganska säker på att hon skulle klara, men helt säker kan man aldrig vara. Och när hon skulle göra momentet att följa mig i löst koppel så betedde hon sig underligt, ryckte till med tassarna, stannade, ville inte gärna sitta osv. Som tur var förstod testledaren före mig vad som var problemet: Myror! Och Draka är en känslig varelse... Sedan gick det bättre igen.


PS! Du kan läsa mer om Hundmedborgartestet här!
.

Inga kommentarer: