onsdag 31 augusti 2011

Gokvälls hundskola: Rädsla för golv

.
Igår den 30 augusti var det premiär för Hundskolan i Gokväll. Det handlade om en mittelspitz som inte vågade gå på de hala golven hemma. Han kunde stå lugnt på golvet precis utanför mattkanten, det såg vi direkt vid presentationen av problemet, så hans rädsla var inte så stor. Men han vågade tydligen inte gå omkring. Husse hade då lagt ut mattor lite överallt.

Barbros lösning var att sätta ut hunden "i sjön" och låta den "simma iland" till en närbelägen "ö" där husse väntade. ("Sjön" var det hala golvet, förstås)  Det är samma teknik som när man sätter ner en hund i en trappa där det bara är några trappsteg kvar att gå.

Vi fick se hur hunden upprepade gånger skyndade över "sjön" till "räddningen" hos husse, som oftast var på en matta. (Tur förresten att hunden inte halkade när den sprang!) Varför var inte husse ute på golvet?

Men hunden vande sig och gick snart ganska lugnt över golvet. Sedan ledde de hunden i koppel runt mellan "öarna". Sedan tog de bort alla små mattor, så att det bara var några stora kvar. Men hunden hade alltid mattan som sitt mål.

Jag tyckte att Barbro missade på en sak.  Varför gjorde hon inte golvet trevligt - inte husse? 

Men Barbro vill gärna lösa problemen genom att hunden ska komma på inkallning till sin ägare. Ägaren ska vara tryggheten, i Barbros filosofi.

Nu får vi se den lilla hunden skynda fort över golvet till husse/sin matta/godiset... Och Barbro berömmer och ropar "Titta, titta!"  Eh, wow...

Träningen var väl ändå lite mer lyckad än avsnittet med hunden James rädsla för gräddvispen den 16 mars 2010 (se tidigare inlägg i bloggen om det).

Vad hade jag gjort då? Jo, jag hade först placerat den kopplade hunden på golvet, med familjemedlemmar runt omkring som stöd, och väntat tills den lugnade sig så pass att den tog emot läckerheter (typ leverpastej eller kyckling eller kattmat) som jag skulle först mata hunden med, sedan lägga på golvet vid hundens fötter.

Snart hade hunden klarat att följa ett godisspår längs golvet, kanske gjort av små klickar av mjukost eller leverpastej. Sedan kanske skicka hunden att hämta godbitar och tuggben utlagda på golvet.

Vi fick faktiskt aldrig se Elliott lugnt vara mitt ute på golvet. Och särskilt inte på egen hand. Varför skulle han själv gå omkring i huset utan husse efter denna träning? Jag tror att han kommer att ligga och vila på sina mattor även i fortsättningen.
.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Jag tycker det är svårt att veta hur jag stöttar en hund som är rädd för något. Fredo (min hund) tycker att barn mellan ca 1-2 år är lite läskiga. Mitt mål är ju att han ska kunna sitta lugnt bredvid och inte bara ta sig förbi barnet till mig! Då är han ju fortfarande rädd! Tar till mig det du skrivit och fortsätter träffa snälla barn!

Tack Gunilla för ännu ett intressant och givande inlägg!

Kristina Berggren sa...

Jag håller med dig Gunilla. Visst kom dom en bit på väg med sin metod men belöningen, husse, godis, kom hela tiden på mattan där han redan trivdes. Han lärde sig att springa över golvet vilket han väl gjort innan också eftersom de lagt ut mattor lite överallt, men han lärde sig inte att trivas på golvet. Skulle varit kul att se din metod, vad som hänt då.