lördag 6 augusti 2011

Så blev man kändis för en dag

.
Får väl skriva några rader om att jag var med i Expressen för några veckor sedan - fast tyvärr inte i egenskap av hundinstruktör eller hundproblemskonsult, utan det gällde ett av mina andra stora intressen - näring och kosttillskott.

http://www.expressen.se/halsa/1.2504517/varning-for-kosttillskott

Jag var faktiskt med på löpet också, så jag skyndade snabbt förbi när jag skulle in i affären och handla den dagen. Varför de valde att ha mig i helfigur som dagens dragplåster är mig en gåta. Nåja, två fina hundar drar väl alltid folks blickar till sig. (Särskilt valpar är bra dragplåster! Massor av folk har sagt samma sak när Asta har kommit tultande: "Åå vad söt! Hur gammal är den? Vad är det för ras?")

Anledningen till att Expressen ringde upp var just denna bloggen! De hade hittat ett tidigare inlägg (som ni får leta upp själva) där jag skriver om hur jag blev hjälpt av just D-vitamin. De skulle skriva om kosttillskott, för och emot, och ville ha ett "ansikte".

En trevlig kvinnlig journalist gjorde intervjun på telefon (jag pratade på och hon noterade) och sedan kom en lika trevlig ung man ut och tog massor av bilder, med och utan hundar, med och utan kosttillskott i handen osv.

Jag tyckte att det var för en god sak. Det är nog en del svenskar som avskyr vintern och då kan en del av förklaringen vara att man lider av att få för lite ljus, dvs man får D-vitaminbrist. Undersökningar pekar på att väldigt många svenskar har låga nivåer av D-vitamin innan solen återvänder på allvar. Förrådet man lagrar upp från sommaren räcker inte till nästa vår. Och D-vitaminbrist kan orsaka, eller bidra till, många sjukdomar, bland annat cancer, det vet man numera.

Visserligen är det väl inte sunt att proppa i sig megadoser av olika vitaminer och tillskott... Jag har haft alldeles för många burkar från hälsokosten hemma! Och de flesta har jag nog inte känt någon effekt av, men D-vitaminet kände jag verkligen av!

Du som läser det här och är extra intresserad av det här med näring och näringstillskott för att hålla en god hälsa, till dig vill jag varmt rekommendera en toppenbra "bibel" som heter "Näringsmedicinsk Uppslagsbok". Den är skriven av Peter Wilhelmsson.

Min egen uppfattning är att det här med näring är ett lite försummat område i Sverige. T ex läkarna talar mer om att man ska sluta röka och att man ska motionera. OK, det talas om att man ska äta mycket frukt och grönsaker, och det är ju bra. Men folk vet inte att man borde äta jättemycket - för att få i sig all den näring som kroppen nog skulle vilja ha. Jag är övertygad om att många människor har näringsbrister. Folk lever på falukorv och potatis, eller köttfärs och pasta. Och så kanske en halv tomat till. Det håller inte!

För en god hälsa så är motion viktigt. God sömn är jätteviktigt. Men näringsrik mat är också jätteviktigt! Och just i fallet med D-vitamin så måste man under vinterhalvåret antingen 1) Åka till något soligare ställe  2) Äta flera hekto fet fisk varje dag  eller  3) Äta kosttillskott med extra mycket D-vitamin. Kanske ca 60 mikrogram.  Normalt dagsbehov anges till 7,5 mikrogram, men det kommer nog att uppjusteras. Tio gånger så mycket D-vitamin är inte alls skadligt, visar ny forskning - tvärtom skyddar det mot många sjukdomar.

Testa själv när vintern närmar sig, du som tycker att mörker är deprimerande!

Men det här med D-vitaminbehov är säkert också väldigt individuellt. Det finns nog lika många människor t ex i Norrland som inte alls lider av mörkret. Fast å andra sidan kan det delvis bero på att snön stannar däruppe, snö som reflekterar solen och lyser upp! Det är kanske värre längre söderut, där det inte alltid är snö på marken under vintern?

En reflektion till:  På landet, dvs sommarstället, var det regniga eller molniga dagar. Så kom solen äntligen fram!  Några grabbar i 11-årsåldern var på besök. Fast solen sken ute så satt de inne och spelade spel på sina mobiltelefoner! När jag var liten så var vi mest utomhus när det var soligt ute, utom kanske när det var som hetast. Men det var då. Dagens teknikfrälsta ungdomar riskerar nog tidig benskörhet. Skelettet måste ju ha D-vitamin för att lagra in kalk.
.

Inga kommentarer: