lördag 16 juni 2012

Antiinflammatoriskt till hund

.
Hur minskar man smärta och inflammation hos sin hund utan veterinärförskrivna mediciner som kanske inte är bra för kroppen i längden?  Jag har några tips och den som har fler tips får gärna skriva! 


Min hund Draka har en ryggskada. Vid de sista kotorna neråt svansen är ryggmärgskanalen bara hälften så tjock. Detta tror jag är en viktig anledning till att hon ibland inte vill hoppa upp på saker, inte alltid vill springa och leka med Asta osv.

Jag experimenterar med kurer som på människor har en antiinflammatorisk effekt, och jag tycker mig märka skillnad ibland.

Allt nedan ger jag då och då som tillskott till hennes vanliga torrfoder (James Wellbeloved).

Fiskolja. 1-2 tsk, när jag har det hemma.

En bit fet fisk, oftast lax eller sardiner i tomat-konserv.  (Jag vet, konserver är inte så bra)

Gurkmeja.  Hon ogillar inte smaken, även om jag ger så mycket som kanske 3/4-dels kryddmått.

Strandnyponpulver. Fast det har jag inte gett så ofta, av någon anledning.

Uppblötta hela linfrön, med slemmet.  Fick tips om det av kompisen Tina och det gör nytta!

1/3-dels tablett Mega-B - dvs jag ger B-vitaminer i extra hög dos (köps på hälsokostaffär). De har kanske inte så antiinflammatorisk effekt, men jag tror att det är bra både för hennes päls och för hennes lite nervösa psyke. Allmänt stärkande!

Därutöver har vila en bra effekt om jag ser att hon av någon anledning har överansträngt sig. Nästföljande dag blir det bara kisspromenader.


Är det någon som ger sig hund något annat som har antiinflammatorisk effekt?

Och, om jag nu går till veterinären, vilka av de antiinflammatoriska preparaten brukar hundar generellt tåla bäst även om man ger en liten dos under lång tid?

Jag märker ju nämligen att hon somliga dagar orkar rusa runt och leka, andra dagar bara travar långsamt. Och jag vill ju att hon ska leka så många dagar som möjligt... men inte till priset av att jag förstör hennes mage eller lever eller så...

Om någon läser detta så har tips eller synpunkter, så hör av dig!
.


Inga kommentarer: