torsdag 5 juli 2012

Gör något nytt på promenaden varje dag!

.
På sistone har jag känt mig lite duktig. Jag har med ganska enkla medel skapat varierande promenader med mina hundar, så att både de och jag får mindre tråkigt. Det finns enkla knep du kan ta till!


Vad ska vi hitta på i dag, matte?

Här kommer några enkla förslag på hur du kan variera de vanliga promenaderna. Satsa på att göra något nytt minst en gång varje dag, helst under varje promenad!

("Ny" nedan kan tolkas som "vi har inte gjort det på minst 2-3 veckor)

  • Gå en ny väg
  • Eller gå samma väg, men åt andra hållet
  • Låt hunden åka bil till en ny plats.
  • Gör en ny övning - cirkuskonst, lydnadsövning, nosövning, balansövning...
  • Räkna som "nytt" om ni får ett roligt möte - ute på promenaden eller hemma i bostaden.
  • Belöna hunden med ett nytt slags godis på promenaden
  • Belöna hunden med en ny slags leksak på promenaden
  • Åk buss om ni sällan gör det.
  • Åk tunnelbana eller pendeltåg om ni sällan gör det.
  • Åk till ett ställe där man får ta med sig hunden in i affären, t ex en ny djuraffär.
  • Åk till en ny brukshundklubb och titta. En lyx att göra om du är medlem i SBK och dessutom bor i en storstadsregion.
  • Sommartid: Åk till en sjö eller havsstrand där hundar får vara. De kanske stinker efteråt, men det finns ju dusch...
  • Åk och titta på hästarna på en ridskola eller på betande boskap.
  • Åk till en förskola och fråga personalen om ni får stå där och titta en stund. Du kan träna din hund att vänja sig vid stojiga, högljudda barn och ge den godis. Kanske några modiga barn får ge din hund godis också?

Det var några tips som bryter tristessen som nog både du och hunden kan känna om ni slentrianmässigt går samma runda för 50:e gången...

Jag har haft som regel "Minst en ny sak/händelse varje dag" och det har funkat bra för mig, så prova du också!

PS Det finns säkert fler tips, och kommer du på några så är du välkommen att kommentera och tipsa!
.

Inga kommentarer: