söndag 3 maj 2015

Rökare och snusare skräpar ner sig själva och omgivningen

.
Bildresultat för fimpar

Jag är en sådan som gillar att plocka skräp. Eller så är det ett inre tvång, jag vet inte. Men jag plockar skräp varje dag - i mitt bostadsområde och i naturen.


Och det skräp jag plockar allra mest av, det är fimpar, cigarettpaket, snusdosor (jag plockar upp små snuspåsar också ibland, vilket jag dock kan hålla med om är att gå till överdrift).

Jag läste en undersökning härom dagen (i Dagens Nyheter tror jag) om att skräp på gatorna främst består just av fimpar med mera. Vilket stämmer helt med min erfarenhet.


Det är främst rökare och snusare som skräpar ner. Men ölburkar, läskburkar och diverse flaskor förekommer också.
Mönstret är tydligt: De som inte bryr sig om sin kropp och hälsa, de bryr sig heller inte om sin omgivning eller naturen.
Det ligger inga ekologiska mjölkpaket i naturen direkt. 
Några av nedskräparna kan också vara ungdomar. De är helt enkelt för unga och upptagna av annat i sina liv för att bry sig om skräp. Det får man kanske förstå??


Min enda lösning på detta problem är att vi alla hjälps åt att hålla efter.

Jag skulle önska att alla vi som inte skräpar ner dessutom kunde plocka upp lite skräp ibland. Fast det inte är vi som har lagt dit det! Enligt modellen "nolltolerans mot förslumning". Tillåts trasiga fönsterrutor, trasiga allt-möjligt, hundbajs, klotter, nedskräpning - ja, då blir området snabbt förslummat. För det syns ju att ingen bryr sig!

Man kan vagt tycka att "någon annan" ska sköta städningen. Men vem då? Kommunen? Någon som hyrs in av bostadsrättsföreningen? Det blir dyrt. Kostnaden hamnar på skattsedeln eller på avgiften till bostadsrättsföreningen. 

Vi hundägare skulle kunna föregå med gott exempel och börja i liten skala.
När vi ändå ska plocka upp hundens bajs och då ser något skräp intill - varför inte låta det åka med i påsen?

Dessutom hoppas jag att alla förskolor och skolor varje vår har någon städdag där de går ut i naturen i sitt närområde och letar skräp.

Då kan vi hålla Sverige rent till låg kostnad och liten ansträngning.
.

Inga kommentarer: