fredag 14 april 2017

Pröva spannmålsfritt foder med naturliga ingredienser


Royal Canin är ett populärt foder. De flesta hundar verkar äta detta.

Själv skulle jag dock aldrig ge dem det. Min ena majskänsliga hund fick fula utslag av RC.

Det är också i stort sett lurendrejeri att ha en mängd olika foder för en mängd olika raser, så som RC har. 24 olika raser! Ingen ska inbilla mig att golden retriever behöver ett annat foder än labrador retriever, att malteser behöver ett annat foder än bichon frisé - och många andra dumheter.

Jag jämför två RC påsar, som båda är för vuxna hundar upp till 10 kg

Royal Canin Mini Adult

För hundar upp till 10 kg
”Förbättrad smältbarhet, pälskondition, tandhälsa”
 Sammansättning:
Majs, majsmjöl, torkat fågelprotein, torkat nöt- och fläskprotein, animaliskt fett, hydrolyserat animaliskt protein, majsgluten, betmassa, ris, vete, vegetabiliskt proteinisolat, mineraler, fiskolja, jäst, sojaolja, frukto-oligosackarider.

Royal Canin Vet Care Nutrition Adult  Small dog under 10 kg
“Tartar control” och “Digestive tolerance”
 Sammansättning:
Ris, torkat fågelprotein, majs, vetemjöl, animaliskt fett, torkat fläskprotein, hydrolyserat animaliskt protein, cikoriamassa, vetegluten, mineraler, sojaolja, fiskolja, frukto-oligosackarider, tagetesextrakt.

Det finns inte EN enda ingrediens som jag skulle vilja ge mina hundar - utom möjligen ris, fiskolja och så mineraler förstås.


Nej, jag kör spannmålsfritt foder.
Jag har i en del år nu kört "Taste of the Wild", ett kanadensiskt foder, och är mycket nöjd med det.
Jag köper oftast varianten "High Prairie". Första ingrediens: Bison!! Faktum är att det hundar verkligen vill ha är - kött!

Sammansättning High Prairie:
Bison (12 %), lammjöl, kycklingmjöl, sötpotatis, ärter, potatis, rapsolja, äggprodukt, nötkött, stekt hjort (4 %), tomatpressrester, potatisprotein, ärtprotein, havsfiskmjöl, mineraler, torkad cikoriarot, tomater, blåbär, hallon, yucca schidigera-extrakt.

Lite skillnad, eller hur? De flesta ingredienserna skulle jag gärna ha i min egen mat.

Men hundar är olika och du får förstås köpa det foder du själv vill.
Men jag tycker att du alldeles särskilt ska undvika att ge din hund foder med vetemjöl och vetegluten. Köp heller inget foder med "animaliska biprodukter". Det kan nämligen betyda "godsaker" som ull, fjädrar, horn, tuppkammar, kycklingfötter, päls, näbbar...

Numera har de flesta sina hundar som sina barn. Ge dem då också BRA mat! Då lever de antagligen några år längre också. Men svälj inte foderindustrins reklam! Och ingen är bättre på att göra reklam än Royal Canin...
Inte ens "veterinärfoder" anser jag alltid är så bra. Veterinärer kan inte foder. De sitter själva i knät på djurfoderindustrin. (Och läkare kan nästan ingenting om mat och näring, för den delen)

Min isländska fårhund blev 16,5 år och hon fick hela livet dels torrfoder av hög kvalitet som bas, dels lite extra tillskott av mat såsom morötter, broccoli, ärter, torsk, lax, kött, lite fil eller yoghurt mm.

Inga kommentarer: