onsdag 11 november 2009

Test av mörk choklad

Till glädje för de älskare av mörk choklad som har hittat till min sida så publicerar jag härmed ett test över de de sorter av mörk choklad som jag har hittat i mina närmaste livsmedelsbutiker.


Det är svårt att veta säkert hur bra eller dålig en vara är om man inte samtidigt kan jämföra med något annat. De flesta sorterna har jag haft hemma samtidigt och ätit en bit av den ena, en bit av den andra och försökt jämföra. Högst ovetenskapligt naturligtvis och med total avsaknad av "blommiga" beskrivningar.

Jag har testätit:
  • Änglamark dark chocolate 70 % (KRAV- & Fairtrade-märkt)
  • Hemköp Mörk choklad 72 %
  • Marabou Premium 70 % Cocoa
  • Lindt Excellence 70 % Cocoa
  • Anthon Berg 72 % Cacao (Fairtrade-märkt)
  • Aware Dark Chocolate" (70 % Cocoa) (Fairtrade-märkt)
  • Isis Luxury Belgian Dark Chocolate 70 %
  • Ica Mörk Choklad (70 %, Fairtrade-märkt)
Samtliga chokladkakor är inhandlade på Hemköp, Coop och Ica Kvantum.
Betygsskala 1-5, där 1 är dåligt och 5 utmärkt.
Änglamarks mörka choklad - hade en klart sur smak. Betyg: 2
Hemköps choklad - hade en snäll men också mörk, fyllig smak. Dock inte så god. Betyg: 3

Marabou Premium - kul med de två skikten av choklad, men inte så god den heller. Betyg: 3

Lindt Excellence - hade god aromatisk smak men var tyvärr också något sur. Betyg: 3

Aware Dark Chocolate - mums! Söt, mjuk, rund, god, snäll. Betyg: 4,5

Anthon Berg - också mycket god. En aning surare än Aware. Betyg: 4

Isis Luxury Belgian Dark Chocolate - hade en söt, snäll, men ej aromatisk smak. Betyg: 3,5

Icas mörka choklad: Utseende (mönstret) och smak på chokladen var densamma som Aware Dark Chocolate och båda chokladsorterna kom dessutom från Peru, så det är säkert samma choklad. Betyg alltså 4,5 även här.

Summering: Inte så lätt att hitta både billig och god mörk choklad, men flera av de goda sorterna var Fairtrade-märkta, vilket är ett plus.

PS Om jag har glömt någon god och vanlig mörk chokladkaka så tipsa mig gärna!

2 kommentarer:

Martin Klasson sa...

# Marabou Premium 70 % Cocoa
# Lindt Excellence 70 % Cocoa
# Anthon Berg 72 % Cacao (Fairtrade-märkt)

Dem 3 har jag provat. Mitt betyg är väl inte riktigt som dina. Marabou var klart sämst av dessa 3.. Föe mild och enkel i sin smak, ingen vidare eftersmak som klingade mysigt.

Lindt 70% tycker jag fyller munnen med mycket smak och kakao-känsla. Eftersmaken håller i sig och är god.

Anthon Bergs 72% är god, men ändå steget bakom Lindt. Inte lika fyllig, men ändå god.

Tycker inte fairtrade har så mycket med sanningen att göra, dokument utifrån igår visade att sanningen kan vara annars..

Martin Klasson sa...

jag provade förresten även Fazerz dark chocolate. Den var också god, men inte i klass med min favorit Fazer. Men smaken är ju så olika så..

Jag testade även 50% kakao-kakor med chili - lindt, samt salmiak - anthon berg..

men tycker att kakao-smaken - 50% - inte klär smaken så bra.

Lindt's Fig & Caramel - 70% är en favorit bland dessa smaksatta choklader jag nämnt