söndag 31 januari 2010

Fall inte för skumma valpannonser

 
Jag blir väldigt arg när jag märker att köp-och-sälj-sajterna på Internet fortfarande är fulla med oseriösa valpannonser.
.
Min förra hund Oskar köptes på en sådan annons.  Av en slump kom jag in på Eniros hundannonser och saxar ur högen en ganska typisk, aktuell annons. Jag tycker att texten är ett bra exempel på en mycket oseriös annons. Jag gissar att valpen är insmugglad!
(Jag skickar inte med någon länk, eftersom jag tror att annonsen ändå kommer att försvinna snart.)

/Bild på jättesöt svartvit valp med rosett kring halsen/


"Pris: 7 500 :-

Hallå där!

Jag är en liten papillon./chihuahua/dv.pinc.,tikvalp som söker efter min blivande kärleksfulla familj.Jag älskar att bli ompysslad & visar det också genom alla pussar du kommer att få.

Jag flyttar tidigast vid 8 veckors ålder. Jag är nu klar för lev.

Jag har varit hos veterinären & allt är utan anm.: Vet.bes.,avmask.3 ggr.,vacc.,Id märkt
& blir reggad i skk & jordbruksv. Ej stamt.

Är du den där speciella som jag söker så tveka inte.=0)

OBS!Endast seriösa göre sig besvär. Ej heller foderv.eller avbet. 7500:-

Ring eller maila."


Och så ett mobiltelefonnummer som är hemligt, och mejladressen står naturligtvis inte utsatt.
 
Men annonsen låter väl trevlig? Vad är det som är fel på den? 

Jo...
  • Inga uppgifter om tiken.
  • Inga uppgifter om hannen.
  • Inga uppgifter om syskonen.
  • Inga uppgifter över huvud taget om säljaren, eller spårbarhet.
  • Dravel om att valpen kommer registreras i SKK - hallå, det är en blandras!
  • Ord som "pussar", "kärleksfull", "speciell", "seriösa"...
  • Ej fodervärd - nej, det är klart, för tiken finns väl inte i Sverige!
  • Ej avbetalning - nej, det är klart att de vill bli av med valpen så fort som möjligt!
Jag tror inte att valpen kommer att säljas i "uppfödarens" hem utan i en "bulvanlägenhet".
Jag tror inte att det kommer att gå att kontakta "uppfödaren" efter köpet.

Människors dumhet är ibland stor. Vi har stora hjärnor men tänker sällan med dem. En köpare - kanske en ung tjej - tror att hon "räddar" en söt valp, som hon längtar efter att ta hand om som sitt första "barn". Hon förstår inte att hon är lurad och att hon genom sitt dyra köp skapar en efterfrågan som gör att ännu fler valpar smugglas in från utländska valpfabriker!

Läs gärna Oskars historia här.
.

1 kommentar:

Mia sa...

Jo jag har je letat hund ett tag, och man blir mörkrädd av vissa annonser på tex Blocket.
"Bästa julklappen" och "terrier rea" har förekommit.

Sen ser ju en del hundar på bilderna i annonser så himla ömkliga ut så man bara vill rädda dem till ett förhoppningsvis bättre liv.