tisdag 2 mars 2010

Goda råd gratis inget värda? Vardagslivet roligare?

.
Jag funderar lite hur många som egentligen läser min blogg.
Och hur många som uppskattar mina ansträngningar att ge goda råd om hundträning och annat - gratis.
.
De allra flesta hundtränares bloggar handlar om deras åsikter om saker och ting eller sådant som när de gick och lade sig eller vad de åt eller vart de åkte för att hålla sitt nya föredrag.

Men jag vill gärna tro på att det lönar sig att vara givmild, att det "kommer tillbaka" i längden.

Och jag har bland annat den här bloggen som förebild:
http://leecharleskelleysblog.blogspot.com/

Killen - och flera med honom - skriver många träningstips i sina bloggar, helt enkelt för att de vill sprida sin lära (i det här fallet Natural Dog Training).

Men jag är bara mänsklig, och jag vill därför ha respons. Annars blir det inga fler träningsråd, utan mer om vad jag retar mig på eller gillar och annat som ingen mer än jag egentligen borde bry sig om.

Varför ska jag anstränga mig och lägga ner timmar på att formulera inlägg?

Jag har en hel hög med idéer, men det lönar sig nog bättre att skriva ner dem i en bok i stället.

Jag har också läst att människor - tyvärr - tror att det som är billigt eller gratis måste vara sämre. När jag höjde priset på mina kurser så märkte jag till min förvåning att jag inte fick färre kunder, snarare fler. 

Å andra sidan blir ju fallet större om man begär säg 3000 kr för en helgkurs och den sedan inte gav särskilt mycket. Ett inte ovanligt fenomen i hundkursbranschen. Fast vete tusan om inte en stor del av deltagarna ändå tänker att "kursen måste ju ha varit bra eftersom den var så dyr". Jag är nog ovanligt kritiskt lagd. Medan jag retar mig på att "heldagen" med den duktiga hundmänniskan bestod av tre effektiva timmar och resten var lunch- och fikaraster etc, så tycks övriga deltagare uppskatta att få vila hjärnan och hinna både äta lunch och ge hunden en ordentlig rastning...  

Som sagt, jag frågar mig om mina välvilliga små råd läses och uppskattas.

Ska jag skriva så här i stället?

I morse var jag så duktig och gjorde morgongymnastik. Sedan blev det faktiskt värmd spenat och broccoli med kyckling i till frukost. Massor av vitaminer!
Blandrasterriern Malte är här. Jag är dagmatte för honom ibland. Han och Draka har just fått en lång promenad. Men fy vad jag är trött på att pulsa i snön, det får räcka nu.
Malte älskar grejer. Han samlar på saker i sin korg - ben, toarullar, tygbitar och annat bra-att-ha. Jag gav honom en tennisboll för att se vad han skulle göra med den. Han började "flå" den. Jag hjälpte honom, så att han inte skulle sätta i sig det gula "skinnet" när jag inte såg. Själva gummibollen under var inte lika intressant. De kan ju få i sig bitar av gummi också... 
Nu sover han sött i hallen med mina kängor som huvudstöd.

(Fotot nedan på Malte är taget av Eivor Rasehorn)


Vilket vill ni helst läsa om? Jag kan anpassa mig och skriva om trivialiteter, eh, jag menar vardagen, om det uppskattas mer. Kanske faktiskt några vill läsa om en snart 50-årig tjejs/kvinnas vardag, hur det är att försöka leva på hundar och hundträning, en drömliv i mångas ögon?

9 kommentarer:

Jill sa...

Jag tycker att du ger mycket värdefulla råd. Som nybliven valpmatte har jag läst igenom alla dina inlägg. De är BRAAA. Många läser nog utan att kommentera inläggen. Detta är ju inget diskussionsforum som tex. vovve.net

Mia sa...

Hej

Jag tycker du kan skriva både om hundträningstips och din vardag :-)
Båda är intressanta, eftersom jag gillar ditt hundtänk och jag är i ungefär samma ålder så är båda sorternas inlägg intressanta för mig personligen.
Och kanske bara rena hundträningstips blir lite tungt, och vardagsberättelserna inte alltid lika spännande...

Jag tror att många fler läser än de som kommenterar. Jag har ju tex läst det mesta men varit usel på att kommentera ;-)

Gunilla M sa...

Hej Jill och Mia!

Tack så mycket för kommentarerna! Hurra, jag läses, jag finns! :)

Jag kommer minska lite på de tunga träningsråden och blanda in lite mer vardag och även andra ämnen än hund. Så får man gå till Etiketter och välja det man är intresserad av... Ska skapa en ny etikett som heter "Gunillas vardag" eller något sådant.

Jag måste också skaffa digitalkamera för att kunna lägga in fler bilder i bloggen. Jag vet bara inte vilken jag ska ha! Jag kan vara en av få svenskar som inte äger en digitalkamera! Jag har klarat mig med min Yashica systemkamera som jag köpte när jag var 16 år...
Och mobiltelefonen är en Nokia 3310! Har en nyare, men gillar den inte och den fungerar sämre! Tjock-TV har jag också!
Jag är inte först att köpa ny teknik, kan man lugnt säga. Det ska vara pålitliga trotjänare.
Någon som kan tipsa om en digitalkamera (kompaktkamera?) som kan bli en trotjänare och hålla i många år?

Millan sa...

Nej, fortsätt skriv dina utmärkta tips! Självklart är vardagen också rolig att höra om.. Men jag tror att de flesta som läser gör det för rådens skull. Tack för en bra blogg!

Gabriela sa...

Hej!
jag har läst nästan allt du skrev på bloggen och tycker att dina råd är otroligt värdefulla! Som valpägare försöker jag träna min hund enligt dina råd men det är inte alltid lätt. Jag tror att bloggen är en jättebra komplettering av dina kurser.
Stort tack för att du skriver!

Gunilla M sa...

Tack även till Millan och Gabriela! Jag lovar att skriva fler träningstips!

Emma sa...

Fortsätt med tipsen! Det är så himla många olika sätt att träna hund på och dina råd verkar baserade på sunt förnuft. Jag har inte tidigare hittat så många konkreta tips om f.ex. hur man ska få hunden att inte göra utfall mot andra hundar. Det är inte alla som bor så att man kan komma på kurs och då är bloggar som din guld värt för att få tips om vad man kan göra.

Tack för en bra blogg! :-)

Anonym sa...

Jag hittade din blogg igår så jag har inte hunnit läsa så mycket än. Träningstips är guld värda och ibland behöver man upprepa. Toppen om man inte skriver så långt.

Malin sa...

Tycker det är en jättebra blogg med bra och användbara tips!