söndag 11 juli 2010

Hundboktips: Välj rätt hund

.
Charlotte Swanstein har hund som yrke och skriver bland annat hundböcker. Särskilt en av dem tycker jag mycket om. Den heter "Välj rätt hund". Den kom ut i en andra, utökad upplaga år 2007.

Det är den överlägset BÄSTA "hundrasväljarbok" jag har stött på, både på svenska och engelska. (Och jag har ett tiotal att jämföra med)
Jag (som också har ett intresse för tabeller i generna) tycker att det är fantastiskt roligt att läsa om vilka poäng de olika hundraserna får och jämföra med mina egna erfarenheter. Vanligen håller jag med om Charlottes bedömningar. Här står det väsentliga - det som hundägare faktiskt behöver veta!

Vanliga rasböcker däremot skriver bara om rasens historia och vilken färg ögonen ska ha osv. Som boken "All världens hundraser" (utgiven i samarbete med Svenska Kennelklubben - förstås...) Inte ett ord om hur rasen är att leva med! Eller så skriver man i bästa fall några ord från standarden, t ex "rasen ska vara livlig, vänlig och modig". Jaha...

Både om du redan har en hund, eller tänker köpa en - köp eller låna denna bok (senaste upplagan ska det vara!) och läs om vilka hundar som har störst vattenintresse, störst intresse för "egna aktiviteter", som passar bäst för tävlingslydnad, eller varför inte golf eller trädgårdsskötsel?

Bokhandlarna borde alltid ha den inne och biblioteken borde alltid ha minst ett ex.

Det enda minuset är att boken av förklarliga skäl inte kan ta upp blandraser, som ju är precis lika bra som de renrasiga (av de tre hundar jag har/har haft så har två varit blandraser).

Inga kommentarer: