torsdag 15 juli 2010

Pappersfakturaavgifter - Att ta betalt för att ta betalt

.
Jag fick ett brev från Bredbandsbolaget i dag med rubriken  "Förändring av fakturaavgift och debiteringsintervlal".

De meddelar att de höjer avgiften för pappersfakturor från 20 till 30 kronor (en höjning med 50 %!) , för att "värna om miljön och minska våra utskick".
Min mycket bestämda åsikt är att det inte borde vara tillåtet och lagligt att ta betalt för att ta betalt. Det borde helt enkelt ingå i tjänsten man köper att företaget gör sig mödan att skicka faktura på vad tjänsten kostar!

Jag tror inte att Bredbandsbolaget älskar miljön. Jag tror att de bara helt enkelt vill tjäna mer pengar - göra mindre alternativt få mer betalt för samma jobb.

De som drabbas är inte minst pensionärerna eller de som av olika skäl inte kan eller vill hålla på med datorer.

Men det kan löna sig att klaga. Detta är saxat från nätet:

"Comhem fälls för oskälig höjning av fakturaavgift 2009-07-04 10:34


Tv- och bredbandsjätten Comhem får bakläxa på sin fakturaavgift. En höjning med 40 procent, från 25 till 35 kronor, är oskälig menar ARN. Höjningen ryms inte inom vad som på juristspråk kallas "sedvanliga justeringar", konstaterar nämnden. Com hem har inte kunnat visa på faktiska ökade kostnader. Comhem uppmanas att nöja sig med halva höjningen, något de tänker följa. Men bara för den kund som klagade, skriver GP. Resten av kunderna får fortsätta att betala den högre avgiften."

Anmärkningsvärt att Comhem bara följer ARN:s (Allmänna Reklamationsnämnden) beslut för just den enskilda kund som klagade! Hårresande. Har företaget gjort fel så ska ju självklart alla  få rätt! Herregud...!

Eftersom Bredbandsbolaget planerar att höja avgiften med ännu mer, 50 procent, så har jag just skickat in en anmälan till ARN jag också! Sedan kanske det ändå i framtiden får bli e-faktura för min del, men inte blir det bättre för miljön inte. På fakturan finns ju min samtalstrafik, självklart vill jag ha den på papper och sätta in i en pärm.

Jag skulle önska att folk protesterade så mycket att vi kan framtvinga en lagändring som säger att man inte får ta betalt för att ta betalt av folk.

Dessutom borde bankerna tvingas sänka sina avgifter kraftigt för att ta emot räkningar över disk. Det finns faktiskt folk som fortfarande går till banken för att betala sina räkningar, men de får betala många hundralappar för detta, och det är sjukt fel - tycker jag åtminstone.

Om någon vet någon bra bredbandsoperatör, teleoperatör el dyl som inte tar betalt för pappersfakturor så får ni gärna tipsa mig! Skriv en kommentar här, så att alla kan få del av tipset.

Och du - om du har fått en höjning av pappersfakturaavgiften på 40 procent eller mer, så kanske det kan löna sig att klaga hos ARN!

Inga kommentarer: