fredag 30 juli 2010

Mirakelmineralet magnesium - får du i dig tillräckligt?

.
Delar med mig av en utmärkt artikel om magnesium och förhållandet kalcium-magnesium som jag hittade på nätet.  Tänk om läkarna visste om det här när folk söker hjälp för sömnbrist, depression, benskörhet eller till och med kommer in akut med hjärtinfarkt!

Men jag antar att man inte kan söka patent på ett mineral och läkarna skriver (av någon anledning som jag inte känner till - Socialstyrelsen??) bara ut mediciner från de stora läkemedelsbolagen.

Jag har sedan länge dåliga erfarenheter av vården och läkarna och hur "snävt" de tänker. Blir de av med sin läkarlegitimation annars tro?

Läs artikeln - för din hälsas skull! Du kanske känner igen dig i listan över symtom som kan bero på magnesiumbrist? Den kommer här:

Artikeln om kalcium och magnesium

Sedan tycker jag i princip att man ska få i sig det man behöver genom vanlig mat. Jag har räknat på magnesiuminnehållet i en rad olika livsmedel (enligt tabellerna på nätet från Livsmedelsverket) och tagit fram hur mycket som finns per kalori. Utmärkta källor blir då t ex mandel, hallon, solrosfrön, pumpafrön, squash, sallat, grönkål, spenat, mangold, dill, persilja, olika sorters bönor mm. Sådant bör du alltså äta lite av varje dag om du inte vill ta tillskott.

Lycka till med en bättre hälsa!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej ville bara tillägga om magnesium till hundar. Har man ett bra foder så innehåller det allt hunden behöver. Det jag förstått av sådant jag läst är att höga halter magnesium kan leda till urinsten på hundar.Tydligen kan överdosering också leda till hypermagnesemi.

http://www.homegdecor.com/pet/sv/2038.html

Med bästa hälsningar /Lotta

http://www.homegdecor.com/pet/sv/2038.html

Gunilla M sa...

Hej Lotta!

Tack för kommentaren!

I mitt inlägg syftade jag bara på människor, inte hundar. Jag skulle själv vara mycket försiktig med att ge extra magnesium till hundar. Men det kan också vara värt att kolla att Mg är deklarerat på foderpåsen. Det är en indikation på ett bra foder. På sämre foder (min åsikt) deklareras bara calcium (Ca) och fosfor (P) vad gäller mineraler.