fredag 20 augusti 2010

Hundar behöver få både sätta egna gränser och uppleva andras gränser

.
Både hundar och barn behöver uppleva gränser, det håller nog alla med om. Man behöver sätta gränser i hunduppfostran. Men hur? Här är det lätt att göra fel. Titta på hur hundar gör mot andra hundar. Även vi människor kan lära oss av hundarnas oftast tydliga och välfungerande gränssättningssystem.
Det är en intressant och rentav avgörande skillnad mellan att sätta gränser mot någon annan eller för sig själv. Som bekant säger inte en hund till den andra hunden sådant som "Du får inte jaga utan min tillåtelse" eller "Du får inte springa fram till det vi möter utan min tillåtelse". Att bromsa hunden med t ex "Nej" i sådana sammanhang är nödvändigt i praktisk hunduppfostran om man ska kunna ha hunden lös - ja! Men - det är inte enligt naturen. Hundar förbjuder aldrig (vad jag kan komma på just nu i alla fall) andra hundar från att pyssla med sitt. Nyttan med gränssättning handlar om att sätta gränser för sin egen del och även låta andra individer sätta gränser för sin del.

I många fall kan en hund bli mer trygg av få lov att hävda en gräns runt sin kroppszon, vanligen genom morrningar. Den kan bli så trygg av det att den strax därefter leker med den hund som - kanske i ungt oförstånd - var alltför påträngande. Jag har ofta flera hundar hemma samtidigt, olika hundar. De ska samsas på en ganska liten yta mellan promenaderna. Det är fullt tillåtet hos mig att säga ifrån och försvara sig där man ligger (via ljud och nafs i luften). Att dämpa det (för att man t ex kanske har småbarn) skulle kunna bli som att skapa en tryckkokare. Hunden håller sig och håller sig - och "exploderar" kanske när barnet går för långt. Bättre då att hunden lär sig att små medel räcker för att bli respekterad. Och att man håller hund och barn åtskilda innan barnet kan förstå hundens begäran om att få vara ifred. Idealiskt ska hunden gå undan från ett barn som kommer krypande eller stultande, men det är inte rätt att begära det av hunden.

Det blir mer problematiskt om hunden vill utöka sina gränser och sätta gränser allt längre bort från sin kroppszon, som att försvara ett ben som ligger flera meter bort eller försvara hela huset eller tomten mot folk som närmar sig. Det behöver man inte acceptera, men det är ämne för något annat inlägg.

Lär din hund var dina egna kroppszonsgränser går. När får den komma till dig och hur nära? När får den inte komma? När ska den backa och ge dig mer utrymme? Låt inte hunden klättra upp i knät när du sitter ner - om du inte först har bjudit in den. Inte ens om du sitter på gräsmattan och har picknick och äter. Och säg ifrån om din hund (eller en annan hund) hoppar på dig om du inte vill!  Du kan också först bjuda in hunden att hoppa på dig (hundar gör det ju för att visa glädje!). Men sedan säger du "Det räcker, gå ner, gå bort". Det är inte du som ska backa eller gå därifrån, det är hunden. Både människor och hundar borde ha rätt att alltid freda sin kroppszon när de så önskar, åtminstone med verbala medel.

Den verbala korrigeringen (alltså bara rösten) "tar" ofta också bättre än att t ex knuffa bort hunden. Så skrik AJ! när valpen nafsar dig för hårt. Gör ett liknande, men mer bestämt ljud, t ex ett kort och hårt uttalat "E!" just när hunden hoppar upp mot dig. Två sådana ljud i rätt sekund kan räcka för att hunden ska förstå korrigeringen och sluta hoppa. Och då kan du förstås klappa om den igen, när den är nere på marken.

Så dagens hundträningstips är att tänka på att alla, både människor och djur, har rätt till att inte få sin kroppszon invaderad om de inte själva vill. Då skapas mer lugn och harmoni i samspelet med andra på ett sätt som både hundar och människor kan förstå.

3 kommentarer:

Ingela sa...

Bra skrivet! //Ingela

Camilla sa...

Hej Gunilla! Det du skriver om i stycke 1 att hunden inte förbjuder andra, precis det skriver Freddy Worm Christiansen tydligt om i sin bok som jag har börjat läsa. Jag var på ett föredrag med honom i våras och köpte boken där. Det är precis som du säger, ingen hund säger åt en annan hund vad de får och inte får göra, om det inte ahndlar om att som du säger "sätta gränser för sig själv".

I styckte två skriver du om att hävda en gräns runt sin kroppszon, och det är min 14 åriga tik ett bra exempel på. Jag har alltid med henne på valpkurser och då är det hennes uppgift första passet. Andra passet morrar hon åt några som är extra intensiva, men pass tre kan de i princip ramla över henne i lek (en dogo canario gjorde t i somras) och hon säger inte ett knyst utan bara lyfter huvudet för att kolla vad som hände.
Hos mig får också hundarna säga ifrån och jag går aldrig emellan om det inte gått alldeles för långt. Men då brukar det vara så att två hundar helt enkelt inte kommer överens och mår dåligt i varandras sällskap. (Jag hade en schäferblandning här förra hösten tillsammans med "hans" tik, en amstaff, och han vakade över henne så mycket att han gjorde sig fiende med de andra hundarna och var uppe i stess hela tiden.
Det där med barn stämmer så bra! Jag önskar bara att föräldrar tänkte mer på barnen och hundens relation INNAN de skaffar hund.

Precis det där med AJ! örsöker jag tuta i alla valpägare som kommer på kurs och jag använder mig av ett snabbt AjAj när en hund är på väg att göra något galet, t.ex. hoppa upp och ta en ostmacka på mitt köskbord (lagotton älskar ost).

/Camilla som du ringde tidigare idag

Ps. Jag har flera bloggar: Kursblogg - http://lyckligahundarlydergarna.blogspot.com, Daghundarna - http://hemmahund.blogspot.com, Min egen hund - http://wheatenlady.blogspot.com samt min egen blogg som jag precis startat upp. Lite lik din här - http://camillastefansdotter.blogspot.com

Gunilla M sa...

Tack för inlägget Camilla! Ja, jag har börjat tänka mer i zoner sedan jag läste Freddys bok (på danska minsann, men det var inte så svårt). Du verkar ha trevliga bloggar, kikade lite. Och det var jättetrevligt att prata med dig.