onsdag 27 oktober 2010

Utegris till ett bra pris för dig som bryr dig

.
Jag har köpt en bit Griseknoen (ekologisk gris som har fått gå ute och sola och böka) till ett helt OK pris, 85 kr/kg, i min vanliga Hemköpsbutik. Och fläsket smakade himmelskt.

Om du är svensk så misstänker jag att du generellt sett sällan köper ekologisk mat och ser den som dyr och dålig - eller i alla fall dyr. ("Dyrt" innebär flera kronor mer än den vanliga förpackningen)

Och i min Hemköpsaffär får jag beställa hem mitt ekologiska fläsk separat, för det finns ingen efterfrågan, säger personalen. Det går dock att beställa och det kostar inget extra att ta hem en liten mängd till mitt enpersonshushåll, några kilo går bra. Jag beställde bland annat picnicbog, en del av grisen som personalen varnade för som en sämre del. Det var därför den kostade så pass lite som 85 kr/kg.

Skinkstek fanns dock alltid hemma i det ordinarie sortimentet. I dag kostade den 89 kr/kg. Från industriuppfödd gris alltså, gris som har stått packade i trånga bås utan något att göra, som aldrig fått vara ute i solen och inte har något att böka i (utom tunt med sågspån i bästa fall).

Jag skar min picnicbog i större bitar, lade ner bitarna i vatten i en stor kastrull och strödde på timjan från kryddburk. Så fick det koka i omkring en timme. Och hur blev det? I kastrullen simmade bitar så möra att de föll sönder bara man kom åt dem med gaffeln, i en ljuvligt doftande lag. Det gick inte att hålla fingrarna borta. Jag plockade i mig bit efter bit. Jag tror att jag åt upp ett kilo på två dagar.

Och även tidigare har ekologisk gris smakat lika ljuvligt.

Bra pris, gott samvete, underbar smak - vad kan en konsument mer önska sig?

Nu funderar jag bara på varför svenskarna inte vill köpa ekologiskt.

Min egen teori är att vi har blivit otroliga egoister beroende på att vi har blivit så kollektivt beskyddade i flera årtionden. Så nu tänker vi bara på oss själva och vår egen privatekonomi och inte ett dugg på världen omkring oss - det får regering och riksdag ta hand om. Vi har slutat att ta ett eget personligt ansvar.

(Ett annat exempel är civilkuraget som har avlats bort från svenskarna på något sätt - bara i Sverige kan man bli våldtagen eller mördad i tunnelbanan utan att någon försöker ingripa)

Den normala svensken köper inte ekologiskt. Det är därför det knappt finns något ekologiskt kött t ex. Men de vet inte vad de missar.

Jag kommer fortsätta att beställa ekologiskt fläsk (kommer aldrig äta något annat så länge jag kan välja själv). Och medan jag frossar av det goda fläsket så tänker jag på grisen som har fått gå i solen och böka och käka mask och rötter och vilat i sin hydda med massor av halm. Och då smakar fläsket förstås ännu godare! Och jag känner mig rikare än om jag hade haft fem platt-TV eller fem bärbara datorer...

Tråkigt bara att jag kanske är den enda personen i Upplands Väsby som tycker så här?

Jag undrar verkligen varför det är så.

Inga kommentarer: