onsdag 1 december 2010

Inga fler köttbullar eller korv - lök är farligt!

.
Nu har jag blivit övertygad om att köttbullar är skadligt för hundar om de innehåller lök - tyvärr, för det har varit både enkelt, billigt och populärt att köpa Mamma Scans 1 kg-förpackning för ca 40 kr. Hundar vet väl ibland inte sitt eget bästa.
Min assistent Pia gav mig en puff i rätt riktning, och så fann jag också detta uttalande på nätet:

"Lök i alla former är livsfarligt för hundarna. Det hämnar syreupptagningen i blodet, sänker prestationsförmågan och kan leda till allvarliga förgiftningar. Belöningar som köttbullar och korv verkar motivationshöjande för stunden, men bara efter några minuter påverkas hundens kropp negativt av godiset.


Eftersom en liten mängd lök inte ger någon akut reaktion hos hunden tror många att det inte är någon fara. Men lök innehåller näringssaltet thiousulfat och hunden saknar det enzym som bryter ned detta ämne..... detta ger bland annat förändringar i de röda blodkropparna som i sin tur påverkar syreupptagningsförmågan. Detta händer redan efter någon minut efter att hunden ätit lök. Lök får alltså de röda kropparna att brisera med anemi som följd. De röda blodkropparna transporteras dessutom till njurarna och hunden kan drabbas av njursvikt. Ett annat organ som påverkas negativt av löken är mjälten. Hunden drabbas av blodbrist och låga blodvärden eftersom rödkropparnas cellväggar bryts ned. Ett stort problem är att en stor del röda kroppar måste förstöras hos hunden innan den ger synliga symptomer. Detta har gjorts att den allmänna uppfattningen är att man kan ge hunden små doser av lök utan att den påverkas av det, men så är inte fallet. Hunden påverkas snabbt även efter ett litet intag av lök."

Harold Tvedten, chef för Regiondjursjukhuset Strömholms laboratorium.


Nu kommer jag få grunna på vad jag ska köra med i stället, på kurser och som dagmatte.

Jag vet att det finns recept på leverkakor, det kanske får bli något sådant.

Scan borde tillverka köttbullar utan lök! Men man kan i och för sig ändå inte vara helt säker på att rätt smet har använts...?

Jag kanske får göra mina egna köttbullar. Eller bara platta ut köttbullesmeten i en långpanna och sätta in i ugnen och sedan bryta bitar...?

Inga kommentarer: