tisdag 12 april 2011

Majs är inte bra för min hund

.
Jag har tidigare skrivit om att Draka är känslig för fisk. Det var nämligen fisk som en av huvudingredienserna i båda fodren som hon reagerade mot. Ena fodret fick henne att fälla mycket hår, det andra fodret gav henne utslag runt nosen. Men av en ingivelse började jag ge henne lax och sardiner för att testa... och hon har bara mått bra av det. Boven är nog en annan...

Nu misstänker jag i stället majsmjölet, som även det var en viktig ingrediens i bägge de tidigare fodren, och som inte finns i det foder jag ger nu, som Draka mår utmärkt av och har fin päls av.

Majs... det har väl hundar aldrig ätit i det vilda? Så det är i alla fall min senaste teori.

Om din hund har dålig päls, utslag el dyl, så ska du misstänka fodret som en av flera tänkbara orsaker, särskilt om veterinären inte kan hitta något fel.  Skriv upp det exakta innehållet på foderpåsen och ifrågasätt var och en av de ingredienser som står högst upp på listan. Din hund ska ha fin, glansig päls som inte fäller nämnvärt om den inte är i en fällningsperiod. Annars är det något fel.
.

Inga kommentarer: