tisdag 12 april 2011

D-vitamin mot vintertrötthet

.
Denna blogg har fått vila ett tag, liksom jag! Mot slutet av varje vinter blir jag trött och deppig - särskilt om det aldrig har varit plusgrader och barmark under vintern, utan det har varit snörikt och kallt hela tiden - som de två senaste vintrarna. Härligt om man vintersportar, men jag vill själv bara kunna gå promenader med hundarna utan att halka eller krocka med skidåkare. Mot vintern finns inte mycket att göra (utom att flytta), men mot deppigheten finns det bot!


Mitt tips är: Ät D-vitamin - extra mycket om du liksom jag har "SAD" - seasonal affective disorder. Jag blir gladare direkt - känner av effekten inom säg 5-6 timmar!  Just nu äter jag ca 100 mikrogram D-vitamin. Det är 10 gånger det rekommenderade dagsintaget, som i mitt fall är på tok för lågt! 

D-vitamin är det senaste "inne-vitaminet". Det skyddar mot väldigt mycket - som t ex cancer, reumatism och MS!  (Källa: Näringsmedicinsk uppslagsbok)

Testa du också om du inte mår bra av att få dina reserver på fyllda av "solvitaminet". Mycket billigare - om än inte lika kul - som att åka till Italien eller Egypten eller andra soliga ställen på våren.

Att äta fet fisk varje dag under vintern är ett naturligt alternativ om du inte tror på kosttillskott av någon anledning.

PS Solens strålar gör att vi bildar D-vitamin, men effekten blockeras om du stryker på solskyddsmedel! Bygg hellre upp hudens naturliga solskydd långsamt genom att bara sola tidigt och sent på dagen i början.
.

Inga kommentarer: