torsdag 9 juni 2011

Snart hämtar jag Asta!

.
Jag har kollat på födda isländska fårhundar under några månader. Jag vill gärna ha en hund till förutom Draka, en hund som vill vara mer aktiv och som jag kan tävla med om vi båda vill. Och isländsk fårhund är helt enkelt världens bästa hundras... 
Och nu har jag hittat en valp hos Largos kennel som jag hoppas blir en livskamrat att ha roligt ihop med i lika många år som Teista (16 år). Jag fick välja mellan fyra valpar, kan ni tänka er! Hannen åkte bort. Jag är ju dagmatte och tar även emot tikar som löper. Och uppfödaren tyckte att det skulle vara synd att kastrera honom. Avelsbasen är ju inte så stor. Bland de tre tikarna var Asta den som dels var livlig och matfrisk och dels hade fin teckning i ansiktet.

Jag har valt namnet Asta dels för att jag tycker om namnet och det är lätt att uttala, dels för att Ást betyder "kärlek" på isländska. Denna gång behöll jag alltså inte det namn kenneln har valt, för det är Zäta...

På midsommarafton åker jag och hämtar henne!

.

Inga kommentarer: