söndag 7 augusti 2011

Boktips: The 100 Silliest Things People Say About Dogs

.
För er som läser hundböcker på engelska så vill jag tipsa om en uppfriskande provokativ bok som gavs ut för något år sedan. Boken avlivar 100 olika myter om hundar och hundträning. Jag läste den på semestern och gillar den mycket!



 Några anmärkningar i kanten kanske jag har. Författaren hävdar mycket bestämt att hunden inte är någon varg, att hundar inte är jägare och att inte bara pitbullterrier utan även amstaff som vuxna kommer att vilja slåss med andra hundar oavsett en god uppfostran och inte respektera underkastelsesignaler. (kanske i USA?)

Författaren har både god teoretisk utbildning, men har framför allt studerat hundars normala, vardagliga beteende varje dag i 14 år - något helt annat än vad t ex forskare gör. Så hon vet verkligen vad hon pratar om, och jag köper det allra mesta. Det stämmer med mina egna erfarenheter, t ex egna hundar och som dagmatte.

Boken har en i min smak mycket uppfriskande provokativ ton som säkert kommer att reta många - men antagligen stämmer det mesta som står där!

Några myter som avlivas är typiskt amerikanska, t ex Myt 85 "Det är bättre att slå hunden med en tidning än med handen", men de flesta myterna som avlivas är nog relevanta även för svenska läsare.

Boken rekommenderas!  Vem vet om/när den kommer på svenska. Läs den nu - den är ganska lättläst! Och man har svårt att lägga den ifrån sig, så nyfiken är man på vilken nästa myt är som ska avlivas!
.

1 kommentar:

Kristina Berggren sa...

Låter kul. Jag vet inte om min engelska räcker till men det är kanske värt ett försök.
Mvh
Kristina