söndag 20 maj 2012

Väljer svenskarna ekologiskt om priset är samma som för vanlig mat?

.
I veckan hade Hemköp sänkt priset på sina ekologiska bananer till samma pris som de vanliga. Men en del köpte de vanliga bananerna i alla fall! Snälla, kan ni förklara hur ni tänker! Om ni tänker alls?





"Alla bananer 19,95 kr/kg" tror jag att det stod på skylten. Jag valde förstås en påse ekologiska bananer. De såg väldigt fina ut - perfekt gula och mogna, perfekt lagom stora. Högsta kvalitet!

Det jag tyckte var konstigt var att det fanns kvar ganska många påsar med ekobananer.

Den fruktansvariga (?) sa "Vi säljer dubbelt så mycket ekobananer jämfört med normalt".

Men jag svarade "Fattas bara! Varför köper någon "giftbananer" när priset är detsamma?

Är folk vanedjur? Och lite halvblinda, så att de inte lägger märke till när den ekologiska varan ibland faktiskt inte kostar mer?

För det är väl inte så att de medvetet föredrar bananer som kommer från plantager som varit regnskog och där man sprider massor av konstgödsel och bekämpningsmedel mm, så starka att inte bara djuren utan även många arbetare blir sjuka och till och med dör?

Till alla er som inte fattar att ni påverkar världen genom vad ni köper i affären, och som inte har lust att lägga en enda krona extra på att bromsa den pågående förstörelsen av jordens djur- och naturlig. Till er som bara tänker på er egen ekonomi, fast ni antagligen har det mycket gott ställt jämfört med större delen av världens befolkning, och faktiskt skulle ha råd om ni omprioriterade bara lite grann: 
När jag tänker på er så tänker jag på Robert Gustafssons gamla tant i den här sketchen. Och jag känner mig lika frustrerad som Henrik Schyffert!

http://www.youtube.com/watch?v=Xwd7E4VZwv0

Tillbaka till fruktdisken i Hemköp. Jag bad den fruktansvariga att för tydlighetens skull skriva ett tillägg på skylten typ "Gäller även de ekologiska" och det lovade hon att göra. Jag vet inte hur det gick, men jag kan bara hoppas att de fick sälja slut på ekobananerna. Även om många också tog de vanliga bananerna.

PS Här kan du läsa info om bananodling från Naturskyddsföreningen:

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/aktuellt/?news=9524

PPS Hemköp sålde också ekologisk svensk fläskkarré med ben (mycket mör och god!) och ekologisk svensk blandfärs, båda för 89 kr kilot!! Det är svårt att klaga på det priset tycker jag! Men paketen låg där och sista förbrukningsdag närmade sig...

Ett tankeexperiment:  Tänk att det säljs ekofärs för det otroligt billiga priset av 20 kr per kilo och vanlig färs för 15 kr per kilo.
Vad tror du att majoriteten av svenskarna då väljer?
Mitt svar är:  DET BILLIGASTE - som vanligt! 

Nu ser jag inte bara i svart. Jag tror ju faktiskt att den ekologiska maten efterfrågas lite mer för varje år. Det är bara det att det går så trööögt!
.

1 kommentar:

Gunilla M sa...

Igår frågade jag fruktansvariga på Hemköp hur det hade gått. Hon sa att de hade sålt dubbelt så mycket av ekobananerna, men samtidigt ungefär lika mycket som vanligt av de vanliga! Räckte inte de ekologiska till...? Men det sa hon på Hemköp inget om...

Skräp! säger jag bara.