måndag 17 december 2012

Kan din hund se, andas, springa och signalera?

.
Är du hundälskare - se detta program! Det kommer från Storbritannien men är aktuellt även i Sverige!

http://www.svt.se/dokument-utifran/se-program/del-1-163

Innan du konsument väljer vilken ras du köper, och från vilken uppfödare - UNNA din älskade vän detta:

* Min hund ska kunna andas fritt även i varmt väder! Jag köper därför inte en trubbnosig ras!
* Min hund ska kunna röra sig på ett fritt och normalt sätt! Jag köper inte en ras med bred bringa eller som har rörelseproblem av annat slag.
* Min hund ska kunna leka tafatt med en annan hund. Den ska kunna springa och sträcka ut på fältet! Jag köper därför inte en ras som har oproportionerligt korta ben till en lång kropp.
* Min hund ska kunna se ordentligt! Jag köper inte en ras som har hudveck eller lång päls runt ögonen.
* Min hund ska inte plågas av hudirritationer. Jag köper inte en ras med överdriven mängd hud och om min ras har hudproblem så köper jag av en uppfödare som inte avlar på hudproblem.
* Min hund ska kunna skicka tydliga signaler till andra hundar utan att behöva "ta i med hela kroppen". Jag undviker därför raser som pga överdriven pälsmängd eller annat inte kan visa ett tydligt hundspråk.

Slutligen, rent allmänt, oavsett ras: Köp inte efter en utställningsvinnare och tro att du därmed får en bra hund. Köp av den uppfödare som ärligt deklarerar att temperament, hälsa, funktion och sundhet har högsta prioritet!

Ja, det är ganska hemskt vad rasuppfödning gör med en del människor... Det var inte så många år sedan som Svenska Kennelklubben inte ens tillät många raser att ha en svans att vifta med... 

Vi skulle inte avla på hästar med massor av extra hud eller med päls ner till marken! Men tyvärr går det att få fram sådana hundar... och det som går att göra, det kan somliga människor inte avstå från. ALLA tillsammans måste stoppa extrema utseenden på hundraserna - SKK och andra länders kennelklubbar, veterinärer, lagstiftare, utställningsdomare, uppfödare - och inte minst valpköparna! Utan dem skulle de osunda raserna inte finnas. Så tyvärr är valpköparna ytterst ansvariga för djurplågeriet...

Heder åt länsstyrelsen i Skåne som stoppade shar pei-uppfödningen hos åtta av länets nio kennlar. 65-70 procent av valparna behövde få sina ögonlock uppsydda för att inte riskera att förlora synen! Detta i SVERIGE! Och Svenska Kennelklubben godkänner att ögonen måste sys upp på valparna och tillåter avel med dessa hundar!!

Jordbruksverket säger att djur inte får användas i avel om de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas.

Det är både skrattretande och sorgligt hur många uppfödare det måste vara som bryter mot den lagen.

Fast jag är nog lite extrem... Jag tycker ju att till och med en underbar liten tax har ett funktionshinder... Och är det inte ett funktionshinder att inte kunna visa ansiktsmimik?

Ja, jag tycker att många raser, så som de ser ut i dag, inte ska finnas och inte ska efterfrågas.

Nu pågår ju ett arbete för att det ska bli bättre, men ack vad blinda vi är! Och att vi gör så här mot de varelser som ger oss så mycket kärlek!

Köp gärna en hund om du har plats för den i ditt liv, men snälla du - unna din bästa vän att kunna andas, se, springa och signalera! OK?
.

Inga kommentarer: