fredag 7 juni 2013

Jag borde ta det tidiga sömntåget!

.
Några av er kanske har undrat varför jag inte har bloggat på flera månader. Svaret är främst att jag har varit för trött.
Och så har jag prioriterat annat, sådant som känns roligt och enkelt på kort sikt. En del tid har gått åt till att planera och starta nya kurser, och hundpromenader.

En annan anledning är att jag mår dåligt av vintermörkret. Först i mars-april börjar jag återhämta mig! Och vintern var ju så lång i år. Först nu i juni känner jag mig pigg igen. Ändå äter jag D-vitamin. Det har nog med melatonin att göra, eller andra hormoner... Tänk om Sverige var lite varmare och ljusare, 3-4 grader skulle räcka långt! Men den där växthuseffekten verkar dröja... Andra reser bort under vintern, men då måste jag vara hemma och passa semesterfirarnas vovvar! Och jag klagar inte. Jag lever mycket nära det liv jag vill leva.

En viktig åtgärd vore att skärpa mig med mina sömnvanor, något min käre gamle far ofta påminner mig om. Jag måste helt enkelt lägga mig tidigare ibland - allra helst redan vid kl 21. Mitt sömntåg kommer nämligen ca 20.45 har jag märkt. Om jag inte hoppar på det tåget så kommer inte nästa förrän vid 24 eller 01 på natten! Man kommer s a s in i "andra andningen". Jag har också insett att jag inte kan starta kvällskurserna så sent som kl 19.00. Upp till fyra kvällar i veckan har det varit kurs nu de senaste två månaderna. Jag kommer då hem ca 20.45, är uppvarvad, missar sömntåget, behöver några timmar för att varva ner... och lever med konstant sömnbrist...  Från och med nu ska jag gå tillbaka till tiden 18.30 för kvällskurserna.

Men jag ska inte bara skylla på kvällskurserna. Tyvärr älskar jag helt enkelt att sitta uppe och zappa mellan långfilmer... Och jag vill inte spela in dem och titta nästa dag. Det är svårt också eftersom jag ofta växlar mellan tre filmer som går samtidigt.

Ett sätt att minska problemet är dock att sova en stund mellan ca 20 och 21.30, om jag har möjlighet. Det funkar hysat.

Jag borde kasta ut TV:n, den stjäl mycket sömn från mig... men då skulle det ju bli ganska tråkigt. Visst är det mysigt att ligga i sängen och lösa korsord eller läsa en bok, men...

Jag har ofta två engelska ordspråk vad gäller detta med sömn:

1. "One hour's sleep before midnight is worth two hours' after."

2. "Early to bed and early to rise makes a man healthy, wealthy and wise!"

Håll tummarna för att jag åtminstone någon gång snart vaknar fullständigt utvilad!
.

Inga kommentarer: