torsdag 26 november 2009

Ät en glad gris i jul!

Jag blir, vid närmare eftertanke, inte särskilt förvånad över att det här och där på svenska grisgårdar finns döda grisar, grisar med bölder, grisar med avbitna svansar, grisar som får magsår och lunginflammation fast de inte ens är ett år gamla.
Det är en storskalig och rationell produktion, där djuren hela tiden ligger på gränsen till att fara riktigt illa och bli riktigt sjuka. Men värst är nog faktiskt tristessen. Ingenting händer. Maten de får tar några sekunder att äta upp. Det lilla strö de eventuellt får blir snabbt skitigt och är en dålig ersättning för att böka i jorden efter mask etc.

Några tidningar har skrivit att det är nästan lika illa hos Krav-gårdar. Det är naturligtvis bullshit. Organisationen KRAV ställer - just det - en lång rad krav på allt från hur djuren har det till hur deras foder produceras. Och Krav-grisar får gå ute och böka i riktig jord - bara det är värt att betala extra för!

Jag har också i dag blivit medlem i Djurrättsalliansen. Nu tycker jag inte att vi ska bli vegetarianer och ägna oss åt att bara gulla med grisarna. Gris är gott! Men 200 kr är de värda för sitt helt otroliga engagemang för djurens skull, helt utan egen vinning.

Och hädanefter ska de ha bökat i jorden, alla de grisar som jag äter. Jag tänker inte längre frestas att köpa billigt fläsk. Nu blir det bara glada grisar på min tallrik i fortsättningen. Eftersom det fortfarande är dålig tillgång (pga dålig efterfrågan?) så får det i stället bli annat ekologiskt kött. Och mer fisk!  Jag tar därmed ytterligare ett steg i min egen konsumtion mot bättre djurhållning. Redan tidigare har jag i många år totalbojkottat danskt griskött. Det är faktiskt det minsta man kan göra. Danska grisar har det ju mycket sämre än de svenska!

Men nu närmar sig julen och då går det faktiskt, om man vill, att få tag på Krav-skinka. I andra hand kan man köpa den EU-godkända ekologiska skinkan, som är bättre än den vanliga men dock inte lika bra som Krav, som är det förnämsta. Varje gång du lägger en skinkskiva på din smörgås i jul så kan du tänka på att grisen faktiskt har haft det bra. Och det kostar bara några tior extra per kilo.

Det är ytterst vi konsumenter som bestämmer - ett påstående som tyvärr är sant.  I det ögonblick när du betalar för en vara så har du en makt större än du anar. Vilka varor ger du dina pengar?

Det är dock berörda myndigheters förb- skyldighet att se till att djurskyddslagen följs - att suggor inte fixeras när de ska föda, att de har halm att böka i, att bullernivån inte är hög osv. Alla människor anser sig ju inte ha råd med Krav eller ekologiskt och de ska ha rätt att kräva att grisen åtminstone inte har lidit under sitt korta liv. Inklusive ända fram till dödsögonblicket. På flera Scan-slakterier har grisar skållats levande.

Man kanske ska göra som Asterix och Obelix - gå över till vildsvin vid extra festliga tillfällen?

Inga kommentarer: