torsdag 26 november 2009

Fisk gör dig (och hunden) frisk!

Så här i mörkrets tid vill jag tipsa om att äta mer fet fisk. Min mörkerdepression är nästan borta och jag har börjat vissla igen fast solen sällan syns. Och detta känner jag beror på dels ökat intag av D-vitamin i form av tillskott, dels har jag lärt mig tycka om strömming.
Eller sill kallas den visst när den fiskas i Nordsjön. Jag har hos de stora livsmedelskedjorna hittat två olika miljömärken av sill/strömming i frysdisken, och priset är måttliga 55-60 kr/kg.  Visst, färsk strömming kostar något mindre, men då är den fångad i Östersjön, ett av världens mest förorenade hav.

Enklast är att bara smöra en stor ugnsform, lägga ihop fileerna till flundror, kanske lägga lite kaviar emellan, vända i ströbröd, lägga ner i formen, ringla över smält smör (ej margarin!) - och så in i het ugn drygt fem minuter!  Men sill inlagd med lök är förstås också gott.

Varför är då fet fisk så nyttigt?

Fiskfett innehåller Omega 3-fettsyrorna DHA och EPA. Dessa...
  • gör dig smartare
  • minskar risken för cancer
  • minskar risken för demens och alzheimer
  • minskar risken för hjärt-kärlsjukdom
  • gör din torra hud smidigare
  • minskar ångest och depression
  • förbättrar dyslexi och ADHD
  • förbättrar reumatism
  • förbättrar schizofreni, om du råkar lida av det
  • med mera...
För att bli lite allvarligare och summera - fet fisk är "bra mot allt".

Fisk är också rikt på protein av hög kvalitet, ofta rik på D-vitamin som vi alla nordbor har brist på utom just på sommaren, och rik på selen som vi också har brist på här i Norden. Jag känner att det inte räcker att äta fiskoljekapslar. Jag vill ha den äkta, naturligt paketerade formen, komplett med alla nämnda näringsämnen. Jag tror att D-vitamin och Omega 3 är en rejäl antidepressions-kombination.

Lägg till blandade grönsaker, så får du en stenålderskost som du kommer bli minst 100 år på.

Det finns också t ex sardin på burk och makrill i tomat på burk, gott att lägga på bröd, men kilopriset blir ganska högt...

Obs! Köp inte norsk odlad lax, för de lär ha sämre fettsyresammansättning och dessutom bidrar odlingen till utfiskning! Köp i stället vildfångad lax. Det finns fryst sådan att köpa, och dessutom billigare än den norska! Jag har just tillagat en pinklax, Stillahavslax i ugnen, fångad utanför Alaska. (Hm, klimatpåverkan vid den långa transporten får jag blunda för - hur man än vänder sig så har man ändan bak...)

Hundarna blev som galna och slet bitarna ur händerna på mig när jag skulle dela med mig av pinklaxen. (Däremot när jag sätter ner torrfodret så är entusiasmen påtagligt lägre.)
Jag tycker mig redan se att min gamla hund Teista har blivit både mindre dement, gladare och mindre stel av all sill jag under de senaste veckorna har gett henne. Fisk gör både människor och hundar friska!

(Utom sådan fisk som har mycket kvicksilver i sig, som gädda, abborre och även kanske tonfisk)

Inga kommentarer: