lördag 28 november 2009

Negativ förstärkning och ledarskap - på ett positivt sätt

Jean-Francois Pignon är en hästtränare som sedan flera år har deltagit på Stockholm Horse Show i Globen och visat upp för många fans vad han kan få sina hästar att göra. Folk kallar det "magiskt" och "unikt". Men det handlar ju bara om ledarskap och negativ förstärkning, i sin mest positiva och subtila form. Så kallat "djurviskande".

(Tyvärr är inslaget med Jean-Francois inte kvar på SVT:s hemsida.)



Du som läser det här vet kanske att djur lär sig nya handlingar via antingen "positiv förstärkning" eller "negativ förstärkning". Sedan en längre tid har - åtminstone i en del kretsar - positiv förstärkning varit "inne" och negativ förstärkning "ute". Det trycks hela tiden nya böcker om att träna med positiv förstärkning, men få eller inga böcker om negativ förstärkning. En del hundinstruktörer eller hundpsykologer tror rentav att endast positiv förstärkning är bra och det enda som ska användas. Det hörs ju på namnet vad som är bäst, eller hur! Man till och med skriver "Vi jobbar endast med positiv förstärkning" som om det vore det mest eftersträvansvärda. Men termen "positiv" i uttrycket "positiv förstärkning" betyder inte "bra" eller "trevlig" - den innebär endast att djuret utför ett beteende för att något.

Och minst lika ofta gör djur saker för att undvika något, detta kallas "negativ förstärkning".

Det som ett djur har lärt sig via endast positiv förstärkning, det "tappar" den lätt i närvaro av vardagens olika störningar och frestelser. Det finns så mycket annat som är viktigare än att tigga sig till en fördel, något trevligt. Det krävs mängder med träning för att minska hundens störningskänslighet via positiv förstärkning (t ex klickerträning) - och ibland räcker det inte ändå. Det krävs därför oftast även träning via negativ förstärkning, ungefär det som förr kallades "kravfas".

Jean-Francois Pignon tränar sina hästar att göra som han vill  till stor del med negativ förstärkning. Hästarnas belöning är - förutom klappar och vänliga ord - även lättnadskänsla.  Jean-Francois arbetar med eftergifter, som det heter på hästspråk. Han pressar hästen mentalt med blicken och med en lätt beröring av piskan, eller han helt enkelt envisas, tills han får den rörelse han söker, t ex att hästen stannar eller lägger sig ner. Och vad gör han då? Ger han den en sockerbit? Nej. I stället vänder han sig bort, vänder ryggen till. Han tar bort pressen. Så kan man också säga till djuret "Det var rätt".

På liknande sätt jobbar den kände hästmannen Monty Roberts, olika westernryttare och andra "hästviskare". Ja, all traditionell hästträning handlar om press och eftergifter med vikt, skänklar, tygeltag mm.

Inom hundträning jobbar Cesar Millan delvis på liknande sätt. Tyvärr jobbar även Cesar med hårdare metoder ibland, så som ryck i stackel. Det tycker jag inte om! Men den som ser Cesar träna en hund att sitta kvar lugnt fast ytterdörren öppnas, känner igen hans kroppsspråk även hos Jean-Francois och andra "djurviskare". Det är en kommunikation där tränaren hela tiden pendlar mellan press och eftergift. Och detta kan alltså göras på ett mycket lugnt sätt.

Man skulle kunna säga att "negativ förstärkning kan vara ganska positiv".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste säga att jag är emot negativ förstärkning, jag har sett med egna ögon hundar som har blivit tränade med positiv- och sådana med negativ förstärkning. De som blivit med negativ förstärkning var hela tiden underlägsna, hade ingen motivation till att lyda utan att de först fick skrik och agg. De andra som blivit tränade med positiv förstärkning så hade hela tiden svansen avslappnad och kunde se sin ägare som en som den kunde se upp mot och inte en sådan som man måste vara rädd för. Alla hundägare som vill komma lätt undan med träningen så väljer negativ, för vilken hund som helst lyder för att undvika obehag och vilken okunnig hundmänniska som helst kan göra det! Cesar Millan har nu också förbud att ha djur för några år eftersom han hade slått och skrämt alla sina hundar som han har visat i TV:n, så lycka till säger jag bara!

Gunilla M sa...

Kära "Anonym"! Tack för att du tog dig tid att skriva i min blogg. Tråkigt dock att du inte törs stå för vad du tycker. Jag tvekade lite att publicera din kommentar, eftersom jag tyckte att den var FÖR oseriös. Men vad då, låt det vara högt i tak här! Fast du är ingen bra förespråkare för att inte använda negativ förstärkning, är jag rädd. Jag tror på det du skriver i första meningen. Resten stämmer inte alls, självklart även det du påstår om Cesar Millan. Men du har ju rätt till din åsikt.

Läs gärna även mitt andra inlägg, "Positiv och negativ förstärkning", för att förstå skillnaderna. Och om du även läser min hemsida så ser du att jag använde väldigt mycket positiv förstärkning när jag tränade min gamla hund till sitt lydnadschampionat. Det är dock en viss skillnad på allmänlydnad och tävlingslydnad.