torsdag 24 juni 2010

Bröllopet

.
Nu ska jag oförblommat hylla något och inte skriva ett enda kritiskt ord. Faktiskt. Jag tycker att bröllopet var fantastiskt och ett stort lyft för Sverige, värt varenda krona.
Jag hann avsluta lördagens sista kurs innan de två sa ja, så jag såg det direkt på TV, även om jag inte hann in till Stockholm själv. Och jag blir så glad av att se bilder och filmsnuttar från bröllopet även i efterhand.

Jag hoppas att vi får nya kungliga arvingar och att Sverige förblir en monarki under överskådlig tid framåt.

Eller har ni något exempel på någon politiker som kan ta på sig jobbet som president utan politisk koppling och representera Sverige på ett lika strålande sätt?  Det är nog lika bra att födas till uppgiften, så att man har många år att förbereda sig på och träna. Och om Victoria hade mått dåligt och inte orkat med sin uppgift, så hade hon ju kunnat lämna över till Carl Philip.

Jag tycker att två av de bästa saker som vi har i Sverige är monarkin - och så midsommar förstås!  Då kan vi njuta. Då slipper vi tänka på försämrade sjukersättningar, arbetslöshet, långa vintrar, ett ibland dåligt fungerande polis- och rättsväsende, dåligt civilkurage i samhället mm.

Jag såg till och med Karl XII:s drabanter närvara vid bröllopet! Jag som trodde att de var avskaffade, men det var visst bara vid riksdagens öppnande. Det ger mig och säkert många andra en känsla av trygghet och kontinuitet att vi inte stänger dörren till det gamla Sverige utan tar vara på vår historia och våra traditioner.

Inga kommentarer: