fredag 25 juni 2010

Vi företagare mister vår sjukersättning vid kortare sjukdom

.
Jag fick ett papper från Försäkringskassan om nya regler i Sjuk- och föräldraförsäkringen som börjar gälla från den 1 juli. Där står en massa floskler om att de ville göra det tryggare och mer lönsamt för mig att vara företagare och öka min valfrihet. Ha ha ha. Den nyhet som berör mig mest är nämligen att jag inte längre får ersättning om jag blir sjuk.

Det är fullkomligt otroligt hur politikerna försöker kollra bort försämringar! (Jag var inne på samma sak i mitt inlägg om Väsby Sjöstad)  Bara detta: Om det står "förändring", då betyder det alltid "försämring". För om det är en förbättring, då skriver de det!

Så här är det:  Hittills har jag och andra egenföretagare haft en karensdag precis som alla andra människor. Men från den 1 juli 2010 får jag hela SJU karensdagar! Jag måste alltså jobba upp en rejäl buffert att ta av om jag blir korttidssjuk.

Som någon slags kompensation så sänks egenavgiften med 0,74 procentenheter. Nu är jag inte så bra på ekonomi, men jag tror att det är väldigt lite.

Grejen är att de inte riktigt kan ha koll på om egenföretagaren verkligen är sjuk eller om denne sjukskriver sig och jobbar i företaget ändå, men det kan de ju inte säga. I stället skriver de att "nu blir egenföretagarens villkor mer lika dem som gäller för anställda och företagare i fåmansbolag, där Försäkringskassan betalar ut sjukpenning först efter 14 dagar". Men hur många karensdagar har anställda i fåmansbolag? Jo... EN.

Sedan försöker de sockra den beska medicinen med ytterligare små förbättringar här och där, förutom den något sänkta egenavgiften, men det känns surt ändå. Surt att vara misstänkliggjord som fuskare och surt att inte ha rätt att få ersättning vid korttidssjukdom, som alla vanliga anställda svenskar har. Om jag inte får vara sjuk, varför betalar jag då så mycket skatt?

Jag frågar mig om de nya reglerna verkligen upplevs som ett plus för dem som funderar på att starta ett företag. Just nu känns summan som ett minus. Och det är väl meningen. Regeringen behöver spara pengar - och nu har turen kommit till oss företagare. Men behövde de verkligen ta bort min sjukersättning?

Inga kommentarer: