måndag 23 augusti 2010

Test av kattmat

.
Igår hade DN ett test av torrfoder till vuxna katter, som hittas här
Bäst betyg fick Eukanuba Kyckling och lever samt Hill's Optimal care.

Det förvånar mig inte att Friskies har för låg taurinhalt. Familjens första katt fick Friskies eller Kitekat, samt Mjau burkfoder på kvällen. Den fick en tumör i läppen och avlivades vid tio års ålder.

Ibland ser jag hundar som är gamla och grå och har dåliga tänder... och de är kanske sådär elva år. Ägarna tycker inte att något är fel. Hunden börjar bli gammal, det är naturligt. Ungefär som om livet skulle vara slut för en människa när hon är 70 år. Och hunden äter Doggy eller Blåvitt eller något annat halvdant foder, och får inget extra, ingen "riktig mat".

Jag är helt övertygad om att den den enskilt viktigaste miljöfaktorn som påverkar en hunds eller en katts livslängd är FODRET. 

Somliga av de foder man kan köpa i livsmedelsbutiken kanske är mindre dåliga, men jag köper aldrig mer något sådant foder. Jag köper foder bara i djuraffären eller hos veterinären, och även sådant bra foder tror jag inte ska vara det enda fodret till en katt eller en hund. De behöver färsk, riktig mat också, med enzymer och fleromättade fettsyror och annat som inte finns i torrfoder.

Min mamma hade en katt i föräldrahemmet när hon var ung.  Enligt mamma så levde den på grädde och strömming. Det åt nämligen katterna i böckerna om Pelle Svanslös, de visste inte bättre. Denna kost kompletterades säkert med en del möss. Och katten blev 18 år! Och kunde ha blivit äldre, för de avlivade den inte av ålder utan för att de inte kunde ha kvar den.

Kosta på ett bra foder, oavsett om du ger torrfoder, burkmat, färskt foder eller vad. I stället behöver du inte ge så mycket.

Min egen hund Draka är klok. Hon ratar torrfodret. Hon äter det bara när hon är riktigt hungrig.

Min katt Tusse är kanske inte lika klok. Han gillar sitt torrfoder (ett veterinärmärke förstås) och smakar ibland även på hundens torrfoder! Men när det bjuds riktig kyckling eller lax så tar han för sig av det.

Du själv skulle inte vilja leva på Nutrilett i mer än en vecka eller två, fast det står på förpackningen att det innehåller allt du behöver.

Maten är viktigast!  Och att inte ge för mycket.
.

1 kommentar:

Mia sa...

Jag har levt på nutrilett i fem veckor i sträck! Det var inte så kul, men man gick ner i vikt! Numera ger jag Addi färskfoder (Bravo) Han älskar det och är aldrig dålig i magen och hans päls är jättefin också. Det är ju lite pyssel att ge annat än torrfoder, men väl värt det. Han får lite extra mat i form av råa märgben o råa morötter och äpple.
Jag har inga bra erfarenheter av torrfodret de säljer som veterinärfoder heller, Det känns som om vet. är sponsrade av torrfoderfabrikanterna...Häxan skulle ju äta ett specialfoder för dåliga njurar, men det var så himla dyrt och hon blev fet av det med. Hon fick nåt så simpelt som Doggy Light i stället sina sista 7 år och det fungerade alldeles utmärkt på henne. Jag ångrar att jag inte visste om att Bravo färskfoder fanns då...