lördag 28 juli 2012

Jag hade järnbrist!

.
Hundträning är ett stort intresse hos mig, men näringsrik kost är ett nästan lika stort intresse. Jag äter ofta väldigt nyttigt. Ändå har jag känt mig trött i många år. Till slut insåg jag att jag hade järnbrist! Nu har jag ätit tillskott i någon månad och mår bättre. Jag vill varna: Om jag hade järnbrist så kan du också ha det!

Det här är symtom på järnbrist, enligt Hälsosidorna på nätet (http://www.halsosidorna.se/):

Blodbrist - lågt Hb-värde (anemi), trötthet, håglöshet, dålig ork, hjärtklappning, yrhet, okoncentration, blekhet, irritation, infektioner, nedsatt mental funktion, dimmig syn, andfåddhet, nervositet, huvudvärk, ledbesvär, håravfall, tarmbesvär, leverskador, RLS - Restless legs syndrome (stickningar, krypningar, elektricitet i benen, ibland även armarna), störningar i blodsockret, sömnlöshet, diabetes, sänkt prestationsförmåga (sämre kondition) vid fysisk träning, depression, ångest, cancer.

Jag inser nu i efterhand att jag har haft åtminstone hälften av symtomen ovan! Jag blev t ex alltid väldigt trött när jag försökte motionera. Jag försökte gång på gång. Man ska ju bli piggare av motion...?  Och så hade jag dimsyn. Saker långt bort var ofta suddiga. Så jag undersökte ögonen grundligt, men man hittade inga fel. Jag började ändå äta två olika kosttillskott för ögonen - där tyvärr inget av dem innehöll järn... Koncentrationssvårigheter och håglöshet hade jag, jo då. Jag hade svårt att somna. Jag hade tendens till glutenintolerans. Ett tag fick jag ont i magen av alla veteprodukter! Jag hade lättare ledbesvär. Brukade säga att jag hade "en släng av fibromyalgi". Blek hy, japp.

Ändå tog det lång tid innan jag förstod vad det var. Skulle jag ha järnbrist? Det avfärdade jag som helt osannolikt. Jag åt ju ofta rött kött och inälvor. Och någon månatlig blodförlust har jag inte längre sedan några år, så där sparar ju kroppen järn. Jag dricker sällan mjölk till maten. Dessutom äter jag ofta tillskott, där järn ingår (i mindre mängd). Och min mat är ofta rik på C-vitamin, som ju underlättar järnupptaget.

Men det jag inte tänkte på var att jag har lite dåligt med magsyra, och det kan tydligen ofta orsaka järnbrist. Är man glutenintolerant eller har andra tarmproblem så kan det också försämra upptaget.

Två olika symtom gjorde att jag till sist förstod. Det ena var Restless legs syndrome. Jag hörde på något TV-program att det ofta berodde på järnbrist. Och jag upptäckte en kväll att mina ben var helt lugna och fina och jag sov gott den natten. Jag kopplade direkt ihop det med vad jag hade ätit den dagen - bland annat nötlever och en stor portion spenatsoppa!

Det andra symtomet var ett självtest man kan göra. Man drar ett hårt streck i sin handflata med den andra handens fingernagel. Strecket ska genast bli rosa eller hellre rött. Förblir strecket vitt så har man definitivt järnbrist. Mitt streck förblev vitt.

Ibland varnas det för järn. Och jo, det är inte bra att få i sig för stora mängder heller. Men har du järnbrist så kan det påverka det din hälsa allvarligt. Mitt råd: Ta en kur med Blutsaft eller tabletter på hälsokosten eller apoteket! För det funkar inte att häva järnbristen med bara mat.

Jag mår som sagt redan bättre. Och strecket i handflatan är numera rosa, inte vitt. Men jag ska fortsätta att ta järntillskott några månader till.

PS Om någon tycker att jag skulle ha gått till en läkare så svarar jag att jag inte har så väldigt stort förtroende för läkarkåren - särskilt inte/åtminstone inte vad gäller frågor om kosten, näringsämnen och kosttillskott. Det läser de nästan inte alls om i sin utbildning. Och ingen läkare av alla jag har gått till har föreslagit att jag kan ha järnbrist. Och jag har lärt mig tidigare att det är svårt att se järnbrist i blodprov etc förrän den är verkligt allvarlig. Numera kanske diagnosmetoderna har förbättrats?

Om bara en person ser det här inlägget, någon som liksom jag har gått länge med dold järnbrist, och som nu t ex gör testet med att dra ett streck i handflatan, och tar järntillskott och mår bättre, då är jag nöjd!
.

10 kommentarer:

Alice sa...

Tack, Gunilla!
Jag har kännt mig trött och håglös ett par år. Kan nicka till framför datorn på jobbet t. om. när jag jobbar. Jag har ingen kontroll alls.

Gjorde testet i handflatan precis nu. Och jag har ett vitt streck. Inte tillstymmelse till rosa ens.

Ska gå och handla kosttillskott med järn i. Och måste nog äta sundare också.

Anonym sa...

Hej Gunilla. Jag tycker det är bra att du tog med alla symtomen. Har själv järnbrist, men visste inte att RLS hade med det att göra.
Jag håller med, ibland känns det som att det inte spelar någon roll vad jag äter om jag inte tar järntabletter...

Anonym sa...

Hej! Och tack för ditt inlägg! Jag har ätit vegetarisk kost sedan i höstas, gärna raw food och känt mig så nyttig och lycklig. Men sakta men säkert undan för undan sedan i våras kanske har jag varit trött och andfådd. Olustig lättirriterad... Men nu på semestern ständigt trött och problem med sömn. Har ibland legat vaken hela natten, ibland somnat vid 2 och ibästa fall tidigade. Kroppen har varit oroig och det kryper och sticks i benen. Har inte känt igen mig alls. Trott att det har att göra med någon slags stress och prestationsångest. Av en helt annan orsak var jag på vårdcentralen där de tog ett blodprov och blodbristen kunde konstateras. Blev faktiskt glad över denna diagnos ochatt orsak hittats! Nu har jag börjat med järntabletter och ska snart må riktigt bra igen! Längtar efter lust och allt jag skall få gjort!

Anonym sa...

Wohoo,jag har järnbrist!!!Strecket är vitt!Äntligen kan jag göra något åt min yrsel,restlestlegs,trötthet.
Tack,imorgon startar jag med flytande järntillskott.Och blir glad och kraftfulligen,snart!
Hjärtliga hälsningar
Mariann

Anonym sa...

Tack för den här informationen. Detta kan förklara mycket det senaste åren som inte läkarna fått ordning på. Jag har köpt tillskott direkt och testar. (Äter ju nästan aldrig rött kött sedan många år..)
// Linda

Anonym sa...

Vill bara lägga till att det inte är fel att ringa vc och be att få prata med en läkare. Järnbrist syns enkelt och går inte att missa men andra orsaker kan ligga bakom en anemi som kan vara värd att utreda.

OBS: blutsaft är inte tillräckligt! Vid en konstaterad anemi skall man äta 200mg/d första veckan och sen 100mg/d resterande tid i totalt tre månader. Blutsaft innehåller ett drygt dagsbehov dvs ca 18mg. Det tar alltså bra mycket längre tid att få tillbaka orken. Har man dessutom grav anemi kommer de tomma järndepåerna helt enkelt inte att fyllas.

100mg järntaletter finns receptfritt på apoteket MEN KOM IHÅG: det är ALLTID en god idè att ta ett blodprov. Självdiagnostisering KAN gå fel. Det GÅR INTE att missa anemi i ett blodprov oavsett hur man ser på vården. Järnbrist kan man få av olika anledningar och ett kosttillakott är inte alltid lösningen...

Anonym sa...

Hej! Om man har en bra husläkare (som jag) får man verkligen hjälp vid järnbrist. Det viktiga är att de inte kollar enbart Hb, man kan ha svår järnbrist utan lågt Hb, precis som kroppstemperatur varierar Hb mycket. Man ska kolla S-järn, s-ferritin och transferrin också. Det farliga med att ta järnpiller utan en riktig diagnos är att isken finns att man precis håller näsan ovanför ytan samtidigt som depåerna sakta töms (om man har ett underliggande problem). Jag fick en bra husläkare som tog alla tester, järntabletterna hade höjt mitt Hb, men alla de andra värdena var katastrofdåliga. Krya på er allihop! <3

Anonym sa...

Hej! Jag undrar om detta streck ska vara vitt direkt efter dragning och sen ett tag efter eller är det bara vitt under dragningen och sen ljusrosa?

Gunilla M sa...

Hej! Jag tror att det är så att ju fler sekunder som strecket är vitt, desto större indikation på järnbrist.

Gabriella sa...

En sen kommentar här. Men hur fick du höra om självtestet att riva med en nagel i handflatan? Mitt är vitt ett tag och övergår i rött. Dock stämmer alla andra symptom. Otroligt förvirrande.