tisdag 17 mars 2015

Bloggen vaknar


Våren är här, för jag har sett den första tussilagon!

Jag ber om ursäkt att bloggen har legat i träda så länge. Jag ska verkligen försöka ta tag i den nu och publicera nya inlägg oftare.

Under hösten körde jag hårt med kurser - sex kurser på en helg blev det ofta på slutet. Och så hunddagis och hundpensionat i veckorna. Det var för mycket! Jag slarvade med sömnen, slarvade med maten, gick upp minst 5 kilo, så låren var tjockare än någonsin.
Jag fick magproblem, blev glömsk, trött, mer värk...
Och man blir inte yngre heller, som det heter. 
Nu försöker jag köra LCHF och morgongympa med motionscykel, armhävningar med mera.
Och jag har börjat bli lite smalare igen, och piggare. Jag vill ner till 58 kg igen, få se om det går.
Men suck, för varje år behöver jag tänka lite mer på att "ta hand om mig".

Helt nytt är att jag flera kvällar har slumrat någon timme runt 19-20-tiden. Då brukar jag nämligen känna mig väldigt trött, vilket jag har löst tidigare genom att äta sötsaker eller sitta vid datorn och leta efter roliga saker. Nu sover jag i stället någon timme. Jag har bara mig själv att tänka på, så det känns lyxigt att kunna lägga sig när jag vill. Men sedan är jag uppe några timmar till, kanske ser på TV, och sedan släcker runt 22.30-23.30. Den där extra timmen gör verkligen gott. Sömnen är så viktig! Det känns som om mycket reparation pågår i kroppen då, och det verkar räcka att man ligger stilla och vilar, man behöver inte ens sova.


En annan anledning till att jag har varit "låg" är att vintern alltid är min värsta årstid. Det beror mest på mörkret, även om jag inte gillar kylan heller. Jag äter mycket D-vitamin, annars skulle jag klara mig ännu sämre. Men det verkar inte räcka ändå. Det är något i ljuset som jag behöver för att må bra, men inte får på vintern.
Jag kanske borde åka på solsemester nästa vinter. Men mitt jobb är ju att stanna hemma och passa andras hundar när de åker på solsemester! Kruxet är också att hitta hundvakt till mina egna hundar.
Vi får se...

Men ny hemsida är uppe, kurserna är igång, hunddagiset och hundpensionatet rullar på. Jag mår rätt så bra, naturen vaknar... Livet är gott!
.

Inga kommentarer: