torsdag 19 mars 2015

Min livslånga dröm om ett torp



Detta torp är tyvärr inte mitt.

Ända sedan jag var liten har jag velat äga ett torp och bo där, men ännu har det tyvärr inte blivit av. Jag har haft torp som tjänstebostad, men inte haft något eget.

Ibland sitter jag vid datorn i timmar och titta på torp på Hemnet och andra ställen, bara för att inse att jag inte har råd med de torp jag vill ha - fast jag har en bostadsrätt som har stigit mycket i värde.
Jag kan känna mig nästan sjuk av frustration. Varför finns det så få torp runt Mälardalen och varför måste de vara så dyra?

Jag är visserligen ganska kräsen. Det får t ex inte vara för moderniserat inuti, vilket det tyvärr ofta är. 
Och utsidan måste ha det klassiska torpets utseende.

Det måste finnas el, indraget vatten samt möjlighet att elda med ved. 

Det ska finnas en stor tomt, som består av mest trädgård men även lite skog och träd. 

Det ska ligga i en ganska behaglig klimatzon (max zon 3) och inte ligga mer än några timmars bilfärd från Upplands Väsby.

Det ska finnas en eller flera större städer i närheten, så att jag får kunder som behöver hjälp med träning eller passning för sina hundar.

Suck - när jag blir pensionär kanske...?

PS Sommarställe har jag (och mina syskon) redan, på Karön utanför Ronneby.  Underbart på alla sätt - utom att det inte är ett torp där man kan bo permanent. 

Men denna kåk är min och mina syskons -
kan utnyttjas två månader om året...

Inga kommentarer: