tisdag 17 mars 2015

Läsarfråga om attackerande jack russell


Hej Gunilla!

Mina grannar har två stycken Jack Russel hundar där den ena är hur lugn som helst och den andra skäller hela tiden så fort den ser någon. Man kan höra varje gång de går på promenad med dem då den ena skäller hela tiden. Grannarna har förklarat att den är rädd och osäker men att vi inte ska känna oss oroliga. 
För några månader sedan så skulle sambon och jag gå ut från hissen och då var grannarna där med hundarna och väntade på hissen. Den "aggressiva" hunden gjorde utfall mot min sambo men hindrades av ägaren med hjälp av kopplet. Han drog hårt i den och skrek Nej till den. 

Nu i lördags kväll stod min sambo och jag och väntade på hissen utanför vår dörr och när hissen började öppna sig så började den ena hunden att skälla. När dörren till hissen hade öppnat sig tillräckligt för att den kunde ta sig igenom så springer den mot mig och hugger tag i mitt knä. Det var ett stadigt grepp som den vägrade släppa när jag försökte dra tillbaka mitt ben. Grannen skrek Nej och sprang fram till hunden som då släppte mitt knä. Grannen la ned hunden på sidan och frågade om det hade gått igenom. Jag hade ont och såg att det hade blivit ett håll på jeansen och in genom huden så att det blödde. Hunden var då fortfarande aggressiv, skällde och försökte ta sig loss. Vi sa att vi skulle gå så han kunde kontrollera hunden, plus att vi var lite rädda och chockade. Jag stod helt stilla utan att röra mig när den började att skälla och till och när den bet mig. Det var då efter att den höll kvar tag om mitt knä som jag rörde mig. Hundarna hade inga koppel heller när detta hände. 

Jag vet inte vad jag ska göra? Mina jeans är trasiga, jag ska till läkaren imorgon för undersökning då det är svullet och ömt plus att läkaren rekommenderar stelkrampsspruta. Vi har besök ibland av min bror som har en dotter på fem år och vänner med små barn och vi är rädda för att den ska bita någon igen, små barn. Ingen av grannarna har kommit över och frågat hur det gick eller så. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag vill inte göra en polisanmälan och hamna i bråk med grannarna men samtidigt är jag rädd och har fått en del kostnader till följd av detta. 
Vad ska jag göra? Tacksam för hjälp!
Mvh, Alexander



Hej Alexander! 
Vilken tråkig händelse, och vilket dilemma ni befinner er i!  Det var oansvarigt av grannarna att ha hundarna lösa. Det verkar också som om de inte tar problemet på tillräckligt stort allvar och antagligen inte tränar hunden (annat än genom att dra tillbaka i kopplet och skrika Nej, om man nu kan kalla det för träning).

Men jag tror att ni måste prata med grannarna, ringa upp dem är kanske bäst. Ni kan inleda på ett trevligt sätt och fråga hur de uppfattade händelsen och sedan lyssna. Fråga om inte även de anser att något behöver göras för att förhindra att det händer igen. Förklara att ni ofta får barn på besök. Fråga också om de har hunden försäkrad. Kanske deras försäkringsbolag ersätter skadan på jeansen mm?? Annars kanske er egen hemförsäkring? Jag är inte så insatt i det där.


Om de inte vill vidta några åtgärder, kanske rentav är fientligt inställda, så måste ni faktiskt göra en polisanmälan. Om ni inte har Hells Angels till grannar??  Det brukar inte hända något efter den första polisanmälan ändå. Fallet läggs sannolikt ner direkt. Men om ni polisanmäler så kommer det i alla fall hända något nästa gång hunden biter! Det vore synd om hunden biter ett barn och polisen tror att detta är första gången hunden biter och inte gör något - eller hur? 
Det kan krävas en polisanmälan för att grannarna ska inse allvaret och skärpa sig. Nästa gång något händer så blir det kopplingstvång, kanske munkorgstvång, eventuellt till och med avlivning, om de provar hunden i ett mentaltest och den visar sig vara aggressiv mot alla främmande människor. 

Ni kan dessutom hota med, eller informera om, att ni kommer att spraya på deras hund nästa gång den är nära er och är aggressiv. Jag rekommenderar att ni köper ett eller några ex av en spray som heter Dog Defense Spray. Den är ofarlig men avskräckande. Ni hittar den på nätet. Denna spray blir ert försvar om grannarna vägrar inse hur viktigt det är att de har hundarna kopplade i fortsättningen.

Andra läsare kanske kommer på fler tips, som jag då publicerar på bloggen. 
.



Inga kommentarer: