onsdag 30 september 2009

Lär dig träna hund på flera olika håll!


I somras gick jag och Draka en kurs hos en annan hundtränare här i Väsby. Det är roligt att själv få vara elev ibland och göra något bara hunden och jag, men tillsammans i en grupp. Och jag har fått nya idéer och erfarenheter hos denna instruktör. Denne visste att jag också var instruktör, men det gick bra ändå.


Alla hundtränare är inte så öppna. Några/en del varken tar emot andra hundtränare som elever eller vill själva gå kurs hos någon med annan träningsfilosofi. Det är synd, för jag tror att vi har något att lära av alla. Nu vet jag inte hur det är generellt bland hundtränare med öppenheten, men åtminstone många hundägare har förstått det här.


En gång i tiden fanns bara Brukshundklubben. Nu kan man, om man letar, hitta kurser med många olika inriktningar. Och nu går alltså många hundägare med nyfiket sinnelag kurs hos flera olika instruktörer och sedan känner de efter och väljer ur dagens mångfald vad som fungerar bäst för dem och deras hund. De plockar russinen ur varje kurskaka, så att säga.

Men det är klart, för de hundägare som vill ha en enda lära att hålla sig till, för dem kan dagens utbud bli smått förvirrande.

Inga kommentarer: