lördag 25 september 2010

Gå fint i koppel - okeeej...

.
Jag har sett många program om hundträning på TV. Det minst bra (PC-uttryck) programmet jag har sett går just nu i repris och heter "Gå fint i kopplet".
Jag har sett några avsnitt ibland av "Gå fint i kopplet", en finsk hundskola från 2008 som går i SVT2. Metoden är positiv förstärkning. Och jag blir inte imponerad. Jag minns inte detaljer från de andra avsnitten, men jag minns det som jag såg på nyss. Jag vred mig som en mask, så pinsamt var det. Om jag hade varit den hundinstruktören så hade jag aldrig tillåtit att det avsnittet sändes.

Jag missade de första minuterna, men det var visst en hovawarthanne(?) som skulle lära sig att inte göra utfall mot andra hundar. Instruktören frågade vad hunden skulle göra i stället (måste hunden göra något i stället?) och ägaren svarade att hon ville att hunden skulle ha kontakt med henne och gå fint i kopplet.

Instruktören började då med hunden lös och gjorde något som jag kallar för "Gå ifrån-kull". Varje gång hunden kommer och "kullar" så får den en godbit, och ägaren går hela tiden ifrån hunden. Hunden var inte särskilt intresserad av godiset. Instruktören sa att man måste ha något extra gott, men om nu hundägaren inte hade det, varför fick hon inte något extra gott godis av instruktören då?

Ibland såg man hur hunden gick iväg på egna äventyr, ibland följde den med henne.

Jag själv kallar detta snarare för cirkuskonst än träning i att inte dra i kopplet.

Men instruktören sa också att om hunden drog i kopplet så skulle hon stanna och så dra själv i kopplet och hålla det spänt (tills hunden vände om?). Hmmm...

Man fick se att hunden gjorde utfall mot något utanför bild (en annan hund?).

Mer var det inte! Här bröt de och övergick till att visa bilder på en badande hund!

Detta i mitt tycke pinsamma avsnitt avslutades alltså med att hunden fick bada. Det var nämligen för varmt ute och då ville den inte ha godiset! Så då funkade inte övningen...  Och som slutkläm sa instruktören att övningarna ska göras varje dag, så hundägaren måste "träna mera".

Men du som följer min blogg vet min åsikt: Om metoden är bra så ska den fungera snabbt!
Man ska se att det fungerar ganska fort! Men om metoden inte fungerar fast man har övat i säg flera timmar, då gör det ingen stor skillnad hur mycket mer man än tränar. Man kan inte göra hunden till en "robot" som alltid väljer godisalternativet som erbjuds om den bara tidigare har valt godiset tillräckligt många gånger. Rätt som det är (särskilt om det är varmt ute...)  väljer hunden att välja bort godiset och i stället hälsa på eller utmana den andra hanhunden. Och vad ska hundägaren då göra? Hon får väl stanna och sedan släpa hunden med sig åt andra hållet.

Själva övningen ska alltså fungera fort. Sedan behöver man fortsätta träna, men det är för att ge hunden rutin på att göra samma övning i olika situationer och i olika miljöer.

Så här kan det bli om man tror att skapa en hund som alltid är beredd att lyda för en godbit.
Min teori att finländarna, som tidigare har kört med hårdare tag och ledarskapstänk, just nu håller på att utforska bara positiva metoder som t ex klickerträning och inte har upptäckt ännu att metoden inte är så säker som metodens förespråkare vill ge sken av.

Nej, jag ser faktiskt hellre på Barbro Börjesson i Go'kväll än på "Gå fint i koppel".
.

Inga kommentarer: