söndag 19 september 2010

Rösta i dag!

.
Rösta i dag - om du inte redan har gjort det! Det är din medborgerliga plikt. Om inget av partierna känns rätt för dig, så kan du alltid rösta blankt. Vi ska vara tacksamma för att vi faktiskt har demokrati i Sverige. För min egen del finns det i kommunalvalet bara ett möjligt val.

Jag fick hem en valbroschyr från folkpartiet. De radar upp tre punkter. På den tredje punkten står det hur viktigt det är att skydda Väsbys naturområden och att de särskilt vill värna Runbyskogen och Järvakilen. Denna punkt lär stå även i Alliansens valmanifest. Och eftersom jag själv inte bara är en skogsmänniska i själen utan även är för privat företagsamhet och individens valfrihet så är valet lätt... eller??

Det är ju också (till synes) förtroendeingivande att Antonia Ax:son Johnsons ansikte, förstanamnet på folkpartiets lista i Väsby, finns alldeles intill texten om att skydda Runbyskogen och Järvakilen.

Ja, tänk om jag inte hade brytt mig mer än så. Om jag inte hade tagit reda på mer än vad som stått i partiernas valbroschyrer! Då hade jag trott att en röst t ex på folkpartiet hade varit en röst på den stora skog som jag älskar så mycket och som jag bor precis i kanten av.

Men sanningen är att folkpartiet, i sällskap med resten av Alliansen, vill bygga ett helt nytt bostadsområde i den skog som var det enda skälet till att jag flyttade till Runby Backar. En tredjedel av skogen kommer att huggas ner!  Det är också Antonia Ax:son Johnson som har bekostat projekteringen av det nya bostadsområdet.

Titta på kartan.


Ser du det gröna stråket mellan Mälaren till vänster och Upplands Väsby centralort till höger? Det är det som är Järvakilen - en grön korridor. De vilda djuren är alltså lite inklämda mellan vatten och tätort, kan man säga.

Nu vill Alliansen smalna av denna korridor till, på smalaste stället, 800 meter!!  Genom att hugga ner en tredjedel av skogen som du ser till vänster om texten "Upplands Väsby" och bygga bostäder där. Fast det skriver det inget om i sina broschyrer! I stället rentav ljuger de och kallar det för att de vill skydda eller värna Järvakilen.  Vad var det Hitler lurade i Chamberlain strax innan han annekterade Tjeckoslovakien och anföll Polen? "Fred i vår tid!"   

Detta kan jag omöjligen rösta för. Och jag vet ingen förening eller organisation som verkar för naturen som gör det heller.

Så när Alliansen osanna påståenden är avslöjade, vad återstår då för mig att rösta på i kommunalvalet? Det ska vara ett parti som tar stark ställning för Runbyskogen och som samtidigt stödjer privata initiativ och privat företagsamhet...  då finns det bara ett.

Tur att det finns demokrati. Så får vi väl se i slutändan vad som vinner - skogen som bostäder åt människor eller skogen som bostäder för de vilda djuren. (Om människorna vinner, då undrar jag var de vilda djuren ska bo någonstans?)

Det bor en Mowgli i mig.  Jag har medvetet bosatt mig i utkanten av Människobyn med Vildmarken utanför knuten. Jag ber att det ska få förbli så.
.

Inga kommentarer: