torsdag 2 september 2010

Lättlagad nyttig äppelkaka

.
Jag gillar att ta tillvara skörden som jag får från mina små odlingar vid kolonistugan. Just nu har jag fått mycket äpplen. Det är ett bra äppelår i år.  Jag orkar inte äta så många "naturellt", så jag gör äppelkakor på äpplena.

Här är ett recept på en äppelkaka som är både snabblagad, ovanligt nyttig och - inte minst - god!  Många av råvarorna nedan köper jag som ekologiskt odlade.

Fyll en stor djup ugnsform till mer än hälften med äpplen skurna i bitar. Obs! Skalet är nyttigast! Där är halten av antioxidanter som högst. Om jag har många äpplen så tar jag inte med mittpartiet närmast kärnhuset. Jag vill ha en hög andel skal i mina äppelkakor.

Måtten är ungefärliga.

Grovhacka i matberedare:
* ½ dl solrosfrön
* 1 dl hasselnötter, mandlar eller hälften av varje

Smält smör - ca 100 g. Får inte brynas, bara smälta.

Blanda nötblandning och smält smör i en bunke och tillsätt även:
* 1 dl råsocker
* ½-1 dl krossade linfrön
* 1 dl ekologisk rapsolja (den är gulare än vanlig och har mer smak)
* 1-2 tsk kanel
* 1 dl havregryn
* 1 dl vetemjöl

Blanda ihop, smaka av. Har du nu fått ett smaskigt, löst mojs? Smaka av ordentligt! (Mums!) Justera genom att tillsätta mer av något om du vill.

Bred ut blandningen över äppelbitarna med slickepott.

Grädda i mitten av ugnen i ca 200 grader i ca 20 minuter.


Servera varm med vaniljyoghurt, lightvaniljglass eller Marsansås gjord på pulver och mjölk.

.

Inga kommentarer: