onsdag 6 juli 2011

Asta har blivit alfarullad!

.
Alfarullning, det är när man välter hunden på rygg (eller på sidan) för att lära den vem som bestämmer. Och nu har min lilla valp Asta (10 veckor) blivit vält på sidan. Tre gånger har hon blivit nerbrottad och fasthållen tills hon låg alldeles stilla.

Av min katt Tusse. En hittekatt som ser ut som en grå norsk skogskatt och än så länge är ungefär lika stor som Asta.

När Asta hoppade runt Tusse och skällde lekuppfordransskall så jo då, Tusse sprang fram, slog sina framben om hennes framkropp (området mellan Astas bog och hals) och lade ner henne på sidan. Sedan låg han och höll henne i en fast omfamning. Asta vågade inte annat än att ligga stilla och då släppte Tusse genast.

Asta går inte av för hackor, så Tusse måste upprepa det hela två gånger till innan hon nöjde sig med att vara en meter ifrån och hålla sig lugn.

Sedan släppte jag ut Tusse, så att han slapp träna mer...

Jag satt vid datorn och såg på från nära håll, men hann inte hämta kameran. Efter tredje omfamningen fick jag fatt i kameran och började filma, men då var det över. Men det såg väldigt roligt ut.

Tusse är en väldigt klok katt. Han har ett väldigt stort hus, en kolonistuga, där jag kommer och hälsar på varje dag. Om jag inte kommer, och han blir hungrig, så går han hem till min lägenhet för att proviantera. Det är inte så lång väg.  Tusse brukar också sitta ganska nära och titta på när jag hjäper någon hundägare med träningen. Även om hunden gör utfall så sitter han kvar, utstuderat.

Cesar Millan pratar ofta om att en katt mycket väl kan behärska ("bli dominant över") en hund. Det spelar ingen roll vilken art det är. Jag är övertygad om att Asta kommer att visa undergivenhetssignaler mot Tusse i fortsättningen i stället för att se honom som antingen jaktbyte eller lekkompis. Katter är ju egentligen, som alla vet, överlägsna hundsläktet. Åtminstone anser de sig vara överlägsna.

PS Min hund Draka har en lite annan taktik när Asta är en pest och klänger i hennes ansikte. Hon försöker i det längsta att undvika och att ignorera. Men blir Asta för påfrestande så morrar hon, och enstaka gånger (en gång var tredje dag??) så får Asta sig en åthutning.

Inga kommentarer: