torsdag 7 juli 2011

Ignorera mera - när hunden skäller nervöst!

.
Ignorering är en metod som borde användas oftare. En trygg ledare reagerar inte på hundens påhitt. Min hund Draka har alltid skällt när det ringer på dörren, där hon både försöker larma mig och blir allmänt osäker och skärrad. I ett annat inlägg har jag beskrivit olika åtgärder jag har provat.

Sedan såg jag en repris på ett avsnitt med Cesar Millan. Det var någon liten hund där som inte sprang fram mot dörren när besökare kom, men som skällde med ett gällt, högt tonfall (och även kunde bita besökarna!). Receptet var i stort sett ett enda: Alla människor, både ägare och besökare, skulle vara framför allt lugna, och visa ledarskap inte genom att korrigera utan genom att ignorera. Nervositet och osäkerhet kan ju inte korrigeras bort. Ingen människa fick titta på hunden eller säga något till den.

Det gick strålande bra.

(De kickade inte hunden i sidan en enda gång! Sorry, nu retas jag med dem som inte gillar Cesar)

Jag har inte fått bort Drakas larmande med varken godis, platsliggning eller korrigeringar av olika slag.

Den korrigering som fungerar bäst är nog ändå Cesars "Tschh!"  Den kan jag ta till.

I övrigt inser jag att jag sänder ut fel känslor. Jag kan hoppa till om det oväntat ringer på dörren. Och sedan blir jag irriterad när Draka börjar skälla. Och Draka fortsätter att skälla, för hon speglar mina känslor. Jag ska jobba på att totalt ignorera henne, bara låta henne vara, och känna mig alldeles lugn när jag går till dörren och öppnar. Det tror jag är den långsiktigt bästa lösningen.

Och jag kallar denna metod inte för en "mjuk" metod. Jag kallar det för en ledarskapsmetod. Du ses som ledare av hunden bara om du känner dig lugn, trygg och säker. Och när någon kommer till revirgränsen, någon som hunden inte ens ser vem det är, då måste någon ta ledarskapet.

Nu är det inte många som ringer på under sommaren, men lite träning kommer det bli ändå. Det ska bli spännande.
.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Visst vore det bra om man kunde vara lugn, ignorera och framför allt ge saker tid. Men de flesta mmänniskor har för bråttom, tyvärr. Lycka till med din valp. /Helén

Gunilla Melkersson sa...

Just nu är jag tillbaka i att skicka Draka till en liggplats längre bort från dörren, längre bort från revirgränsen, men där hon ändå kan se vem som kommer. Och om hon väl ligger där, så ignorerar jag om hon muttrar. DÅ är det viktigt att jag är lugn och ostressad.

Och så kastar jag godis till henne där hon ligger, om hon är tyst och har en bra attityd.

Hero sa...

Har en powder puff valp på 6½ mån som skäller när det ringer på dörren & när besöket kommer in i hallen.
Han är osäker & kan snabbt nosa, för att sedan backa undan, men skäller fortfarande.
Hur ska jag göra där?

Sen har jag en hund som är 3 år, som bli själaglad när någon kommer & vill hälsa & när jag ber honom sitta tills gästerna kommit in, så sitter han & skakar.
Hur ska jag göra med honom?

Marie

Gunilla M sa...

Hej Marie!

Jag gör din fråga till ett eget inlägg, så att den syns ordentligt!

:)

Mvh Gunilla